Fotuhi M A, Hesam S, Masoudi Asl I, Najafikhah M. Providing a Model to Protect the Rights of Service Recipients in Hospitals. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (3) :139-150
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-578-fa.html
فتوحی محمدعلی، حسام سمیه، مسعودی اصل ایروان، نجفی خواه محسن. ارائه الگوی حمایت از حقوق گیرنده گان خدمت در بیمارستان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (3) :139-150
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-578-fa.html
1- دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی گروه مدیریت خدمات بهداشتیدرمانی، مجتمع ولیعصر، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. - - - گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2- استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتیدرمانی، مجتمع ولیعصر، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. - - گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران ، somayehh59@yahoo.com
3- دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتیدرمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. - - - گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،ایران، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،ایران
4- استادیار گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران، مرکز تحقیقات سلامت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،تهران، ایران
چکیده: (399 مشاهده)
زمینه و هدف: گیرنده خدمت در بیمارستان با توجه به شرایط خاص جسمی و روحی از حقوقی برخوردار است . پیچیدگی روزافزون سیستمهای درمانی و افزایش هزینه های درمان از یکسو و افزایش آگاهی و انتظارات گیرندگان خدمت ، حمایت از حقوق گیرندگان خدمت را توسط دولت و بیمارستانها ضروری ساخته است. این مطالعه با هدف طراحی الگوی حمایت از حقوق گیرندگان خدمت در بیمارستانهای ایران انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش به روش تلفیقی(کمی و کیفی) انجام شده است. سؤالات پرسشنامه محقق ساخته پس از مصاحبه با خبرگان و دو مرحله نظر خواهی از صاحبنظران به روش دلفی نهایی شده و سپس در اختیار گیرندگان خدمت بستری در بیمارستان قرارگرفت. داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss نسخه 19و SmartPLS به روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استخراج و تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: عوامل مؤثر در حمایت از حقوق گیرنده خدمت در بیمارستانهای ایران در 10محوراصلی راهبرد، اطلاع رسانی، بیمار محوری، منابع انسانی، مدیریتی، سیاستگذاری، منابع فیزیکی، کنترل، آموزش و بیمه و 51 گویه طبقه بندی شد. در بین یافته ها مهمترین محور راهبرد و مهمترین زیر محور قانونگذاری و تدوین آیین نامه های اجرایی جهت تضمین حمایت قانونی ازحقوق گیرنده خدمت شناسایی شد.
نتیجه گیری: حمایت از حقوق گیرنده خدمت در بیمارستانهای ایران مستلزم تأمین زیرساختها و سازوکارهای لازم درسطوح کلان تا سطح بیمارستانی داشته و منجر به افزایش رضایتمندی بیماران و تحقق تعهدات دولت در این زمینه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/4/3 | پذیرش: 1403/5/29 | انتشار: 1403/10/10