Jalili H, Talaei H, Ghasemi S A. The role of Islamic lifestyle and spiritual vitality in predicting students' emotional adjustment. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (4) :187-196
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-590-fa.html
جلیلی حمیده، طلائی حمیده، قاسمی سید علیرضا. نقش سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی در پیش بینی سازگاری عاطفی دانشجویان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (4) :187-196
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-590-fa.html
1- استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند
2- استادیار گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران، دانشگاه فرهنگیان ، talaiferdows@cfu.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران، دانشگاه بیرجند دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده: (451 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه، بررسی عوامل مرتبط با سازگاری عاطفی دانشجویان که با چالشهای ذهنی بسیاری مواجهاند، موردتوجه روانشناسان قرارگرفته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی در پیشبینی سازگاری عاطفی دانشجویان بود.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در سال 1402 به تعداد 2128 نفر بودند که از این میان، تعداد 319 دانشجو به روش نمونهگیری طبقهای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای سازگاری عاطفی فرحبخش (1390)، نشاط معنوی چیریان و افروز (1395) و سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) بودند. در تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین سبک زندگی اسلامی (609/0=r) و نشاط معنوی (667/0=r) با سازگاری عاطفی مثبت و معنیدار است (۰۱/۰>p). مؤلفههای سبک زندگی اسلامی، 37 درصد و نشاط معنوی، 8/45 درصد از واریانس سازگاری عاطفی دانشجویان را تبیین کردند.
نتیجهگیری: مجموعاً نتایج نشان داد که سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی، توانستند سازگاری عاطفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را پیشبینی کنند. بنابراین توجه به مؤلفههای سبک زندگی اسلامی و نشاط معنوی، باید موردتوجه برنامه ریزان و دفاتر سلامت روان دانشگاهها باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/13 | پذیرش: 1403/7/30 | انتشار: 1403/10/10