Pordel H. Effect of Spiritual Intelligence Training on Psychological Hardiness and Social Vitality in Students Post-COVID-19. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (3) :151-160
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-582-fa.html
پردل هادی. بررسی اثر بخشی آموزش هوش معنوی بر سرسختی روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در دوران پساکرونا. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (3) :151-160
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-582-fa.html
آموزش و پرورش قم، H.PORDL2@YAHOO.COM ، H.PORDEL2@YAHOO.COM
چکیده: (388 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف:
با توجه به تأثیرات گسترده پاندمی کرونا بر جوانب مختلف زندگی، از جمله آموزش و تحصیل، نیاز به راهکارهای مؤثر برای افزایش سرسختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان بیش از پیش احساس میشود. هوش معنوی به عنوان یکی از جنبههای روانشناختی، میتواند نقش مهمی در بهبود این دو مؤلفه ایفا کند. هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر افزایش سرسختی روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در دوران پساکرونا میباشد.
روش بررسی:
این پژوهش از نوع مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر قم بود که 30 نفر از دانش آموزان یکی از مدارس ناحیه یک شهر قم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15نفری به صورت کاملا تصادفی دسته بندی شدند. دانش آموزان گروه آزمایش در 10 جلسه برنامه آموزش هوش معنوی شرکت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از اجرای مداخله و در مرحله پیگیری، هر دو گروه با استفاده از مقیاس سرسختی روانشناختی لانگ و گولت (2003) و نشاط اجتماعی زارع و امینپور (1390) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss- 22 و از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی بر سرسختی روانشناختی و نشاط اجتماعی دانشآموزان در دوران پساکرونا تاثیر معنا دار دارد (01/0 P<).
نتیجه گیری:
یافتههای پژوهش حاضر بر اهمیت استفاده از برنامههای آموزشی مبتنی بر هوش معنوی برای تقویت توانمندیهای روانشناختی و تحصیلی دانشآموزان تأکید میکند و میتواند به عنوان یک راهکار مؤثر در برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/7/11 | انتشار: 1403/10/10