Noori Koohani N, Motamedi N, Yavari N. Comparative Empathy Levels Among Medical Students at Isfahan University of Medical Sciences. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (2) :55-62
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-541-fa.html
نوری نصراله، معتمدی نرگس، یاوری ندا. بررسی میزان همدلی با بیماران در دانشجویان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (2) :55-62
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-541-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ne.yavari@gmail.com
چکیده: (526 مشاهده)
زمینه و هدف: همدلی که به معنای درک و پذیرش احساسات، نیازها و رنج های دیگران تعریف می شود، یکی از مهم ترین اجزای درمان است. تیم درمان مسئول درک احساسات و نگرانی های بیمار است. بر اساس ارزیابی بیماران مختلف در شرایط مختلف، ثابت شده است که همدلی کیفیت رابطه متقابل پزشک و بیمار را افزایش می دهد.
روشها: ارزیابی رابطه بین همدلی و متغیرهای مرتبط با آن موضوع مطالعات مختلف در دهههای اخیر بوده است. این مطالعه مقطعی با هدف بررسی میزان همدلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. برای این منظور از نسخه دانشجویی پزشکی مقیاس همدلی جفرسون (JSE) استفاده شد.
یافتهها: همدلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالاتر از میانگین نمره JSE بود. همدلی دانشجویان پزشکی با سطح تحصیلات و جنسیت آنها رابطه معنی داری نداشت.
نتیجهگیری: بین میزان همدلی دانشجویان شرکتکننده در پژوهش بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین تفاوت معناداری در میزان همدلی با بیماران در بین دانشجویان پزشکی در رشته های علوم پایه، کارآموزی و کارورزی وجود نداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/20 | پذیرش: 1403/6/6 | انتشار: 1403/9/10