Mohammadifakhr A, Mehranfar S, Usefynezhad A, Rezaian Deylami A. The Role of Mindfulness and Spiritual Experiences in Resilience. Health Spiritual Med Ethics 2023; 10 (2) :85-92
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-500-fa.html
محمدی فخر اعظم، مهران فر شیرین، یوسفی نژاد احمد، رضائیان دیلمی آمنه. نقش ذهن آگاهی و تجارب معنوی در پیشبینی تابآوری دانشجویان (مطالعهای در دوران کویید 19). Health, Spirituality and Medical Ethics. 1402; 10 (2) :85-92
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-500-fa.html
1- دانشگاه پیام نور، قزوین، دانشگاه پیام نور، قزوین
2- دانشگاه فرهنگیان تهران، دانشگاه فرهنگیان تهران ، salmabady@gmail.om
3- دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت
چکیده: (545 مشاهده)
مقدمه: ارتقای توان تابآوری افراد یکی از عوامل مؤثر در مقابله با بحران کرونا محسوب میشود؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف نقش ذهن آگاهی و تجارب معنوی در پیشبینی تابآوری دانشجویان در دوران کویید 19 انجام شد.
روشها: در یک پژوهش توصیفی- همبستگی، از جامعه آماری که شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 بودند، بر اساس جدول مورگان و گجرسی تعداد 269 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه اینترنتی به پرسشنامه ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008)، تجارب معنوی اندروود و ترسی (2003) و تابآوری کونور و دیویدسون (2003) پاسخ دادند. در تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی (661/0r=) و تجارب معنوی (690/0r=) با تابآوری ارتباط مستقیم وجود داشت (۰۱/0>p). همچنین مؤلفههای ذهن آگاهی (۳/۴۵ درصد) و مؤلفههای تجارب معنوی (1/50 درصد) از واریانس تابآوری را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ذهن آگاهی و تجارب معنوی، توانایی پیشبینی تابآوری دانشجویان در دوران کرونا رو داشتند، بنابراین پیشنهاد میشود، برنامههای آموزشی و مشاوره در راستای ارتقای ذهن آگاهی و تجارب معنوی در جهت بهبود تابآوری دانشجویان مدنظر دستاندرکاران نظام آموزشی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1402/9/25 | انتشار: 1402/6/10