دوره 9، شماره 3 - ( 10-1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 160-153 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirpour B, Moradi A. Corona Disease Anxiety in Teachers: The Role of Existential Thinking and Meaning in Life. Health Spiritual Med Ethics 2022; 9 (3) :153-160
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-484-fa.html
امیرپور برزو، مرادی ارسلان. اضطراب کرونا در معلمان: نقش تفکر وجودی و معنا در زندگی. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1401; 9 (3) :153-160

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-484-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.، کرمانشاه- دانشگاه پیام نور ، borzooamirpour@pnu.ac.ir
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.، کرمانشاه دانشگاه پیام نور
چکیده:   (604 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری بی‌سابقه کروناویروس(COVID-19)  همه جنبه‌های زندگی افراد، به‌ویژه منابع زندگی معنادار و بهزیستی معنوی آن‌ها را به‌شدت به چالش کشیده است. از این رو، بر آن شدیم تا نقش تفکر وجودی و معنا در زندگی را در پیش‌بینی اضطراب بیماری کرونا در معلمان بررسی کنیم.
روش: این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 269 نفر از معلمان مقطع ابتدایی استان کرمانشاه در سال 1400 انجام شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به وسیله پرسش‌نامه‌های طراحی شده در Google Form اندازه‌گیری شدند که این ابزارها عبارت بودند از: مقیاس اضطراب بیماری کرونا علیپور و همکاران (2020)، پرسشنامه تفکر وجودی شرر (2006) و پرسشنامه معنا در زندگی استگر و همکاران (2006). در نهایت با استفاده از نرم افزار آماریIBM SPSS 27، داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که تفکر وجودی (r=-0.640, P<0.01) و نیز معنا در زندگی (r=-0.668, P<0.01) با اضطراب بیماری کرونا همبستگی معکوس و معنی دار دارند. بر اساس تحلیل رگرسیون، تفکر وجودی (β=-0.152) و معنا در زندگی (β=-0.329) اضطراب بیماری کرونا را به‌طور منفی و معنادار ی پیش‌بینی کردند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اضطراب بیماری کرونا با تفکر وجودی و معنا در زندگی همبستگی منفی و معنادار دارد. علاوه بر این، یافته‌های این مطالعه نقش متغیرهای پیش‌بینی‌کننده را در پیش‌بینی اضطراب ناشی از بیماری کرونا در معلمان تأیید می‌کند. به طور کلی، 41 درصد از کل واریانس اضطراب بیماری کرونا توسط تفکر وجودی و معنا در زندگی پیش‌بینی می‌شود.
 
متن کامل [PDF 962 kb]   (372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/19 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1401/10/10

فهرست منابع
1. Uguz F, Kirkas A, Yalvac T, Gundogan KM, Gezginc K. Is there a higher prevalence of mood and anxiety disorders among pregnant women during the covid-19 pandemic? A comparative study. J Psychosom Res. 2022; 155:1-3. [DOI:10.1016/j.jpsychores.2022.110725] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.jpsychores.2022.110725]
2. Handberg C, Werlauff U, Højberg A-L, Knudsen LF. Impact of the covid-19 pandemic on biopsychosocial health and quality of life among Danish children and adults with neuromuscular diseases (NMD)-patient reported outcomes from a national survey. Plos One. 2021; 16(6):1-19. [DOI:10.1371/journal.pone.0253715] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1371/journal.pone.0253715]
3. Choi E, Lee J, Sherman AL. Validation of the Korean version of the obsession with covid-19 scale and the coronavirus anxiety scale. Death Stud. 2022; 46(3):608-14. [DOI:10.1080/07481187.2020.1833383] [PMID] [DOI:10.1080/07481187.2020.1833383]
4. Broche-Pérez Y, Fernández-Castillo E, Fernández-Fleites Z, Jiménez-Puig E, Vizcaíno-Escobar A, Ferrer-Lozano D, et al. Adaptation of the Cuban version of the coronavirus anxiety scale. Death Stud. 2022; 46(3):603-7. [DOI:10.1080/07481187.2020.1855610] [PMID] [DOI:10.1080/07481187.2020.1855610]
5. Amirfakhraei A, Masoumifard M, Esmaeilishad B, DashtBozorgi Z, Darvish Baseri L. [Prediction of corona virus anxiety based on health concern, psychological hardiness, and positive metaemotion in diabetic patients (Persian)]. J Diabetes Nurs. 2020; 8(2):1072-83. [Link]
6. Hoffman L. Existential-humanistic therapy and disaster response: Lessons from the covid-19 pandemic. J Humanist Psychol. 2020; 61(1):33-54. [DOI:10.1177/0022167820931987] [DOI:10.1177/0022167820931987]
7. LeSueur I. An investigation of existential and positive psychological resources in college students [MA Thesis]. New Jersey: Seton Hall University ; 2019. [Link]
8. Allan BA, Shearer CB. The scale for existential thinking. Int J Transpers Stud. 2012; 31(1):21-37. [DOI:10.24972/ijts.2012.31.1.21] [DOI:10.24972/ijts.2012.31.1.21]
9. Maqbool M, Rather YH, Wani FA, Mir ZS, Ann QU, Banoo S. Fear of covid-19, meaning in life and loneliness in the times of covid-19 pandemics. Indian J Posit Psychol. 2021; 12(4):388-91. [DOI:10.1080/17437199.2017.1327325] [DOI:10.1080/17437199.2017.1327325]
10. Seidel LJ, Daniels JK, Ostafin BD. The role of meaning in life in psychological distress during the covid-19 pandemic. Anxiety Stress Coping. 2022; 36(1):67-82. [DOI:10.1080/10615806.2022.2113993] [PMID] [DOI:10.1080/10615806.2022.2113993]
11. Jaffe AE, Kumar SA, Hultgren BA, Smith-LeCavalier KN, Garcia TA, Canning JR, et al. Meaning in life and stress-related drinking: A multicohort study of college students during the covid-19 pandemic. Addict Behav. 2022; 129:1-5. [DOI:10.1016/j.addbeh.2022.107281] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.addbeh.2022.107281]
12. Chen C, Zhang Y, Xu A, Chen X, Lin J. Reconstruction of meaning in life: Meaning made during the pandemic of covid-19. Int J Ment Health Promot. 2020; 22(3):173-84. [DOI:10.32604/IJMHP.2020.011509] [DOI:10.32604/IJMHP.2020.011509]
13. Czekierda K, Banik A, Park CL, Luszczynska A. Meaning in life and physical health: Systematic review and meta-analysis. Health Psychol Rev. 2017; 11(4):387-418.‌ [DOI:10.1080/17437199.2017.1327325] [PMID] [DOI:10.1080/17437199.2017.1327325]
14. Frank M, Steger MF. The three meanings of meaning in life: Distinguishing coherence, purpose, and significance. J Posit Psychol. 2016; 11(5):531-45.‌ [DOI:10.1080/17439760.2015.1137623] [DOI:10.1080/17439760.2015.1137623]
15. Schnell T, Henning K. Meaning in life and self-control buffer stress in times of covid-19: Moderating and mediating effects with regard to mental distress. Fornt Psychiatry. 2020; 11:1-16 [DOI:10.3389/fpsyt.2020.582352] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3389/fpsyt.2020.582352]
16. Musapur H, Changi Ashtiyani J, Kahrobaei Kalkhuran Alya M. [Spiritual and existential growth and covid 19 pandemic: A qualitative study (Persian)]. J Res Psychol Health. 2020; 14(1):55-70. [DOI:10.52547/rph.14.1.56]
17. Hajighasem A, Anasseri M. [Comparison of meaning of life and control of emotions in survivors of victims of Coronavirus and death due to biological causes (Persian). J Appli Fam Ther. 2022; 2(9):146-61. [DOI:10.22034/aftj.2022.318429.1299]
18. Attoe AD, Chimakonam JO. The covid-19 pandemic and meaning in life. Phronimon. 2020; 21(1):1-12.‌ [DOI:10.25159/2413-3086/8420] [DOI:10.25159/2413-3086/8420]
19. Arslan G, Allen KA. Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well-being. Psychol Health Medi. 2022; 27(4):803-14.‌ [DOI:10.1080/13548506.2021.1876892] [PMID] [DOI:10.1080/13548506.2021.1876892]
20. Aslani F, Zamanian A, Bahmani A. [Effect of spiritual health on the reduction of covid-19-induced stress in cemetery staff with the mediating role of workplace spirituality (Persian)]. J Relig Health. 2022; 9(2):51-8. [Link]
21. Kasapoğlu F. The relationship among spirituality, self-efficacy, covid-19 anxiety, and hopelessness during the covid-19 process in Turkey: A path analysis. J Relig Health. 2022; 61(1):767-85. [DOI:10.1007/s10943-021-01472-7] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s10943-021-01472-7]
22. Aytaç T. The problems faced by teachers in turkey during the covid-19 pandemic and their opinions. Int J Progress Educ. 2021; 17(1):404-20. [DOI:10.29329/ijpe.2021.329.26] [DOI:10.29329/ijpe.2021.329.26]
23. Lizana PA, Vega-Fernadez G, Gomez-Bruton A, Leyton B, Lera L. Impact of the covid-19 pandemic on teacher quality of life: A longitudinal study from before and during the health crisis. Int J Environ Res Public Health. 2021; 18(7):3764. [DOI:10.3390/ijerph18073764] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3390/ijerph18073764]
24. Flores MA, Swennen A. The covid-19 pandemic and its effects on teacher education. Eur J Teach Educ 2020; 43(4):453-6. [DOI:10.1080/02619768.2020.1824253] [DOI:10.1080/02619768.2020.1824253]
25. Allen R, Jerrim J, Sims S. Working paper No. 20-15): How did the early stages of the covid-19 pandemic affect teacher wellbeing. London: Centre for education policy and equalising opportunities; 2020. [Link]
26. Valeeva R, Kalimullin A. Adapting or changing: The covid-19 pandemic and teacher education in Russia. Edu Sci. 2021; 11(8):408. [DOI:10.3390/educsci11080408] [DOI:10.3390/educsci11080408]
27. Stachteas P, Stachteas C. The psychological impact of the covid-19 pandemic on secondary school teachers. Psychiatrike. 2020; 31(4):293-301. [DOI:10.22365/jpsych.2020.314.293] [PMID] [DOI:10.22365/jpsych.2020.314.293]
28. Assunção Flores M, Gago M. Teacher education in times of covid-19 pandemic in Portugal: National, institutional and pedagogical responses. J Educ Teach. 2020; 46(4):507-16. [DOI:10.1080/02607476.2020.1799709] [DOI:10.1080/02607476.2020.1799709]
29. Fasanghari M, Roshan Chesli R, Allame Z, Ertezaee B. [Examination of the psychometric properties of the Persian version of the scale for existential thinking (Persian)]. Clin Psychol Personal. 2020; 18(2):173-82. [DOI:10.22070/cpap.2020.2951]
30. Steger MF, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. J Couns Psychol. 2006; 53(1):80-93. [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.80] [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.80]
31. Mesrabadi J, Jafariyan S, Ostovar N. [Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students (Persian)]. Int J Behav Sci. 2013; 7(1):83-90. [Link]
32. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. [Preliminary validation of the corona disease anxiety scale (CDAS) in the Iranian sample (Persian)]. Health Psychol. 2020; 8(32):163-75. [DOI:10.30473/hpj.2020.52023.4756]
33. Dattalo P. Determining sample size using fast and slow thinking. J Soc Serv Res. 2018; 44(2):180-90 [DOI:10.1080/01488376.2018.1436632] [DOI:10.1080/01488376.2018.1436632]
34. Marco JH, Alonso S. Meaning in life buffers the association between clinical anxiety and global maladjustment in participants with common mental disorders on sick leave. Psychiatry Res. 2019; 271:548-53.‌ [DOI:10.1016/j.psychres.2018.12.027] [PMID] [DOI:10.1016/j.psychres.2018.12.027]
35. Kelso KC, Kashdan TB, Imamoğlu A, Ashraf A. Meaning in life buffers the impact of experiential avoidance on anxiety. J Contextual Behav Sci. 2020; 16:192-8.‌ [DOI:10.1016/j.jcbs.2020.04.009] [DOI:10.1016/j.jcbs.2020.04.009]
36. Petzold MB, Bendau A, Plag J, Pyrkosch L, Mascarell Maricic L, Betzler F, et al. Risk, resilience, psychological distress, and anxiety at the beginning of the covid-19 pandemic in Germany. Brain behav. 2020; 10(9):1-10. [DOI:10.1002/brb3.1745] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1002/brb3.1745]
37. Arkhodi ghalenoei M, Haghayeghi M, Saeidi Rezvani T. [The mediating role of hope in the relationship between religious beliefs and corona virus disease anxiety (Persian)]. Couns Cult Psychother, 2021; 12(47):307-28. [DOI:10.22054/qccpc.2021.58322.2625]
38. Rakhshandeh A, Doroudian N, Nemati jahan N, Rostamnezhad M. [Prediction of coronavirus anxiety based on the meaning in life and intimacy of family members among housewife mothers (Persian). J Appl Fam Ther. 2022; 2(9):190-202. [DOI:10.22034/aftj.2022.324721.1349]
39. Saeid Manesh M, Azizi M, Moradi A. [Effectiveness of cognitive-existential group therapy on life expectancy and anxiety of adolescent with cancer (Persian)]. Soc workMag. 2019; 7(4):31-8. [Link]
40. Van Tongeren DR, Van Tongeren SAS. Finding meaning amidst covid-19: An existential positive psychology model of suffering. Front Psychol. 2021; 12:1-10. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.641747] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3389/fpsyg.2021.641747]
41. Alipour shahir B, Esfahani khaleghi A, Arabzadeh M, Alipour Shahir M. [Effectiveness of mindfulness on corona disease anxiety its components in doctors during the corona virus pandemic (Persian)]. Nafas. 2021; 8(2):38-48. [Link]
42. Pyszczynski T, Lockett McK., Greenberg J, Solomon Sh. Terror management theory and the covid-19 pandemic. J Humanist Psychol. 2020; 61(2):173-89. [DOI:10.1177/0022167820959488] [PMCID] [DOI:10.1177/0022167820959488]
43. Milmana E, Lee SHA, Neimeyer RA. Social isolation and the mitigation of coronavirus anxiety: The mediating role of meaning. Death Stud. 2022; 46(1):1-13 [DOI:10.1080/07481187.2020.1775362] [PMID] [DOI:10.1080/07481187.2020.1775362]
44. Zhang J, Peng J, Gao P, Huang H, Cao Y, Zheng L, et al. Relationship between meaning in life and death anxiety in the elderly: Self-esteem as a mediator. BMC Geriatr. 2019; 19(308):1-8. [DOI:10.1186/s12877-019-1316-7] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12877-019-1316-7]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb