دوره 7، شماره 3 - ( 7-1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 50-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi A, Nemat-Shahrbabaki B, Fallahi P, Fallahi H. Relationship of Attitude and Practical Commitment to Prayer with Interpersonal Communication Skills in Students. Health Spiritual Med Ethics 2020; 7 (3) :43-50
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-330-fa.html
فلاحی آرزو، نعمت شهر بابکی بابک، فلاحی پریسا، فلاحی حامد. رابطه ی نگرش و تعهد عملی به نماز با مهارتهای بین فردی در دانشجویان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1399; 7 (3) :43-50

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-330-fa.html


1- ، arezofalahi91@gmail.com
چکیده:   (2807 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و اثر انجام نماز در ویژگی های فردی مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین نگرش و التزام عملی به نماز با مهارتهای ارتباطی بین فردی در دانشجویان دانشگاههای شهر سنندج انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1398 در شهر سنندج در غرب ایران انجام گرفت. 686 دانشجو از دانشگاههای شهر سنندج از طریق نمونه
گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند و پرسشنامه سه بخشی شامل متغییرهای دموگرافیک، نگرش و التزام عملی به نماز و مهارتهای ارتباطی بین فردی را
تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده وارد نرم‌افزار آماری SPSS 21 گردید
و با استفاده از آزمونهای تی مستقل، همبستگی و رگرسیون لجستیک آنالیز شد.
یافته ها: نتایج آزمون رگرسیون نشان داد با افزایش یک واحد توجه و عمل به مستحبات، التزام و اهتمام جدی برای انجام نماز و یا اثربخشی نماز در
زندگی فردی و اجتماعی به ترتیب 1/06، 1/11و 1/09 احتمال داشتن مهارتهای ارتباطی بین فردی در بین دانشجویان افزایش خواهد یافت.
نتیجه گیری: نگرش و التزام به نماز نقش مهمی در مهارتهای ارتباطی بین فردی دارد این در حالی است که نگرش و التزام عملی به نماز و مهارتهای
ارتباطی بین فردی در ترمهای پایینتر تحصیل در دانشجویان بالاتر است.
.
واژه‌های کلیدی: نگرش، نماز، تعهد، دانشجویان
متن کامل [PDF 397 kb]   (1177 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1525 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/31 | پذیرش: 1399/7/6 | انتشار: 1399/7/10

فهرست منابع
1. Get persistent links for your reference list or bibliography. Copy and paste the list, we’ll match with our metadata and return the links. Members may also deposit reference lists here too. 1. Osarrodi A, Golafshani A, Akaberi S. Relationship between spiritual well-being and quality of life in nurses. J North Khorasan Univ Med Sci 2012;3(4):79-88. Link [DOI:10.29252/jnkums.3.4.79]
2. Hill PC, Pargament KI. Advances in the conceptualization and measurement of religion and spirituality. Implications for physical and mental health research. Am Psychol 2003;58(1):64-74. PMID: 12674819 [DOI:10.1037/0003-066X.58.1.64]
3. Nasirzadeh R, Nasirzadeh M, Nasirzadeh M. Praying motives and their effects on perceiving personal, social and environmental limitation of performing student prayers. Culture Islam Univ 2013;3(1):155-73. Link
4. Mahakul BD. Importance of school time prayer in educational management. Am Int J Res Human Arts Soc Sci 2014;7(2):168-74. Link
5. Ladd K, Spilka B. Prayer: a review of the empirical literature. Am Psychol Assoc 2013;1:293-310. Link [DOI:10.1037/14045-016]
6. Baetz M, Griffin R, Bowen R, Koenig H, Marcoux E. Association between spiritual and religious involvement and depressive symptoms in a Canadian population. J Nerv Ment Dis 2004;192(12):818-22. PMID: 15583502 [DOI:10.1097/01.nmd.0000146735.73827.85]
7. Mogharab M, Ghanad-e-Kafee M, Rezaee N. Relationship of depression and praying in Birjand University of Medical Sciences. Mod Care J 2009;6(1):59-4. Link
8. Wolf DB. Effects of the Hare Krsna Maha Mantra on stress, depression and the three gunas. [PhD Dissertation]. Tallahassee, Florida: Florida State University; 2000. Link
9. Anbari Z, Godarzi D, Siros A, Mahdian F. Design, implementation & evaluation of aneducational program on improving the communication skills with patient based on WHO in interns. Iran J Med Educ 2012;12(5):308-16. Link
10. Soltani Arabshahi SK, Ajami A, Siabani S. Investigation of doctor-patient communication skills teaching: medical learners' perception (stager-intern) and staffs of Iran university of medical sciences & Kermanshah university of medical sciences. Razi J Med Sci 2004;11(41):423-31. Link
11. Maguire P, Pitceathly C. Key communication skills and how to acquire them. BMJ 2002;325(7366):697-700. PMID: 12351365 [DOI:10.1136/bmj.325.7366.697]
12. Mirzayi O, Vaghei S, Koushan M. The effect of communicative skills on the perceived stress of nursing students. J Sabzevar Univ Med Sci 2010;17(2):88-95. Link
13. Ahmadi A, Ahmadi M, Elyasi F, Ahmadi A, Ahmadi N. The relationship of occupational burnout and communi-cation skills in nurses. J Mazandaran Univ Med Sci 2013;23(106):130-9. Link
14. Namazi A, Homauonfar H. Assessment of interpersonal communication skills and related factors in nursing and midwifery students. J Health Based Res 2017;2(4):369-80. Link
15. Mortazavi Tabatabaee A, Ramazan Khani A, Babaee Haidar Abadi A, Tavasoli E, Matlabi Ghaen M. Study of effective factors on depression, perceived stress and perceived social support and their relationship among students living in dormitories of Shahid Beheshti University of Medical Science. Sci J Ilam Univ Med Sci 2013;21(4):99-106. Link
16. SotodehasI N, Raheb G, Mahdavi-Nejad G, Haji-Aghajani S, Mehdizadeh J. Prayer attendance and general health in the Iranian adult urban population. J Relig Health 2016;
17. 55(1):110-8. Link
18. Mosavi S, Movahedinia A. Studied the relationship between prayers and general health among students of Kerman universities. Psychol Relig 2011;4(1):105-20. Link
19. Rew L, Wong Y, Sternglanz R. The relationship between prayer, health behaviors, and protective resources in school-age children. Issues Compr Pediatr Nurs 2004;27(4):245-55. PMID: 15764432 [DOI:10.1080/01460860490884156]
20. Shahryaripour R, Amin BA, Moradi F. Relationship between attitude and practical commitment to prayer with acceptance of responsibility among graduate students of Semnan Universities. Culture Islam Univ 2013;3(6):63-82. Link
21. Richter A, Näswall K. Job insecurity and trust: Uncovering a mechanism linking job insecurity to well-being. Work Stress 2018;33(1):22-40. Link [DOI:10.1080/02678373.2018.1461709]
22. Traunmüller R. Moral communities? Religion as a source of social trust in a multilevel analysis of 97 German regions. Eur Sociol Rev 2011;27(3):346-63. Link [DOI:10.1093/esr/jcq011]
23. Chuah SH, Gächter S, Hoffmann R, Tan JH. Religion, discrimination and trust across three cultures. Eur Econ Rev 2016;90:280-301. Link [DOI:10.1016/j.euroecorev.2016.03.008]
24. Alizadeh AM, Elmi M, Malakoti DY. A study of social factors related to social trust among high-school teachers of Marand's department of education. J Appl Sociol 2011;
25. 23(3):167-84. Link

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb