دوره 7، شماره 1 - ( 12-1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 31-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jenaabadi H, Abaasi N. Effectiveness of Group Training of Reliance Therapy Components on Quality of Life and Resilience of Mothers of Children with Learning Disabilities. Health Spiritual Med Ethics 2020; 7 (1) :25-31
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-309-fa.html
جناآبادی حسین، عباسی نادیا. اثربخشی آموزش گروهی مؤلفه‌های توکل‌درمانی بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1398; 7 (1) :25-31

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-309-fa.html


1- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، hjenaabadi@ped.usb.ac.ir
2-
چکیده:   (3967 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تکیه بر خداوند در تمام موقعیت‌ها به عنوان قدرت بی‌نهایت باعث آرامش دل‌ها شده و این آرامش درونی موجب امیدواری و ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مؤلفه‌های توکل‌درمانی گروهی بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زاهدان انجام شد.
 روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی مادران دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در شهر زاهدان تشکیل دادند. بر مبنای روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 30 مادر در دو گروه 15 نفری گواه و آزمایش جایابی شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (2002). داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در سطح معناداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بودند که میانگین تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادرانی که تحت آموزش قرار گرفته بودند، نسبت به مادرانی که آموزش ندیده بودند، در پس‌آزمون بیشتر بود. بر مبنای نتایج، آموزش گروهی مؤلفه‌های توکل‌درمانی، تأثیر معناداری بر تاب‌آوری داشته است (01/0>P، 83/18F=). آموزش مؤلفه‌های توکل‌درمانی نیز بر افزایش کیفیت زندگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری اثرگذار بوده است (01/0>P، 12/15F=).
 نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که برنامه آموزش مؤلفه‌های توکل‌درمانی گروهی بر ارتقای تاب‌آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری اثرگذار می‌باشد؛ از این رو استفاده از این برنامه برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری توصیه می‌شود.

 
 
متن کامل [PDF 455 kb]   (1061 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/18 | پذیرش: 1398/7/7 | انتشار: 1398/12/11

فهرست منابع
1. Larcan R, Cuzzocrea F. Funzionamento della famiglia e sviluppo psico-sociale dei fratelli di individui con disabilità intellettive. Psicologia Clinica dello Sviluppo. 2011;15(1):123-53. Link
2. Payot A, Keith J, Barrington K. The Quality of Life of Young Children and Infants with Chronic Medical Problems: Review of the Literature. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 2011;41:91-101. [DOI:10.1016/j.cppeds.2010.10.008]
3. Hezarjaribi J, Safarishali R. Anatomy of social welfare. Tehran: International Institute for Cultural and Artistic Research in Society and Culture; 2012.
4. Karande S, Venkataraman R. Impact of co-morbid attention deficit/ hyperactivity disorder on self-perceived health-related quality-of-life of children with specific learning disability. Indian J Psychiatry. 2013;55(1):52-8. Link [DOI:10.4103/0019-5545.105507]
5. Momeni Kh M, Ebrahimi P, Hosseinian S. Improving mental health and quality of life via a resiliency training program for mothers of children with learning disabilities. Learning Disabilities. 2014;8(26):39-65. Link
6. Aghababaei S, Esteki Azad N, Abedi A. A comparison of the coping methods with stress among mothers of children with mental-retardation, Cerebral-Palsy, and normal children. J Res Cog Behav Sci. 2013;3(1):69-80. Link
7. Alriksson-Schmidt A, Wallander J, Biasini F. Quality of Life and Resilience in Adolescents with a Mobility Disability. J Pediatr Psychol. 2007;32(3):370-9. [DOI:10.1093/jpepsy/jsl002]
8. Bakhshaiesh AR. Examining the relationship between trust in God, self-esteem and academic achievement in students. Psychol Relig, 2011;4(2):79-98. Link
9. Behdani S, Dastjerdi R, Sharifzadeh GR. Relationship between trust in God and self - efficacy With mental health in type II diabetics. J Birjand Univ Med Sci. 2012;19(3):302-11. Link
10. Bonomi AE, Patrick DL, Bushnell DM, Martin M. Validation of the United States' version of the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) instrument. J clin Epidemiol. 2000;53(1):1-12. [DOI:10.1016/S0895-4356(99)00123-7]
11. Nasr, S.H. Islam: religion, history, and civilization. Translated by: A. Gilevari. Tehran: Roozbehan Publication; 2006.
12. Newton AT, McIntosh DN. Specific Religious Beliefs in a Cognitive Appraisal Model of Stress and Coping. Int J Psychol Relig. 2010;20(1):39-58. [DOI:10.1080/10508610903418129]
13. Jenaabadi H, Sabegi F. Relationship between attachment to God and meaningful life parents of mentally retarded children in Zahedan city. Tolooebehdasht. 2014;13(2):99-112. Link
14. Nejat S, Montazeri A, Holakouie Naieni K, Mohammad K, Majdzadeh S. The World Health Organization quality of Life (WHOQOL-BREF) questionnaire: Translation and validation study of the Iranian version. J Sch Public Health Inst Public Health Res. 2006;4(4):1-12. Link
15. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depress Anxiety. 2003;18(2):76-82. [DOI:10.1002/da.10113]
16. Zarifi M, Honari H, Bahrololom H. Psychometrics Properties and Normalization of Persian Version of Resiliency Questionnaire Among Athletes and Non-athletes Students. Sport Psychol Stud. 2016;5(15):131-50. Link
17. Nemati Sh, Mehdipour Maralani F, Ghobari Bonab B. Attachment to God and resilience in mothers of mentally retarded children. Psychol Exception Individ. 2016;6(23):199-215.
18. Dehghani H. The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on resilience among mothers with children with learning disabilities. The First National Congress on Development and Promotion of Educational, Psychological, Sociology and Social-Cultural Sciences in Iran, Tehran; 2015.
19. Gholam Mohammadi H, Mooziri A, Vahedi N, Hoseinpour A. Effectiveness of trust in God training on depression in Kahrizak Residential Center for elderly men. Salmand: Iran J Ageing. 2015;10(2):164-71. Link
20. Bagheri H, Miriyan SA. Investigating the Relationship Between Relying on God and the Psychic Health of the Students in Neka Islamic Azad University. Relig Health. 2014;1(1):48-57. Link
21. Bahraini AM, Mohammadi H, Mortazavi M. Determining the relationship between religious trust and mental health among medical students of the Shahid Beheshti University of Tehran. J Res Relig Health. 2015;1(4):12-20.
22. Naebhosseinzadeh S, Fatollahzadeh N, Saadati N, Rostami M. The effectiveness of acceptance and commitment training on improving the quality of life and self-compassion of the mothers of educable disabled children. Q J Psychol Stud. 2016;12(3):103-22. Link [DOI:10.21859/jgn.3.2.103]
23. Yang KP, Mao XY. A study of nurses' spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey. Int J Nurs Stud. 2007;44:999-1010. Link [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2006.03.004]
24. Fountoulakis K, Siamouli M, Magiria S, Kaprinis, G. Late-life depression, religiosity, cerebrovascular disease, cognitive impairment and attitudes towards death in the elderly: Interpreting the data. Med Hypotheses. 2008;70(3):493-6. Link [DOI:10.1016/j.mehy.2007.01.093]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb