دوره 7، شماره 2 - ( 4-1399 )  

Export Journal XML Articles RSS
XML اثربخشی آموزش گروهی آموزه‌های معنوی-مذهبی بر روی اضطراب، افسردگی و سازگاری با طلاق والدین در دختران دوره متوسطه مهناز کهریزه ، محمد صابری ، سپیده بشیرگنبدی چکیده زمینه و هدف: طلاق والدین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کودکان شود و ممکن است آنان به راحتی با این پدیده سازگار نشوند؛ لذا ضروری است به دنبال عواملی باشیم که موجب بهبود آشفتگی و سازگاری آنان شود. ازاین‌رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی آموزه‌های معنوی-مذهبی بر روی اضطراب، افسردگی و سازگاری با طلاق والدین در دختران دوره متوسطه انجام شد. روش بررسی: طرح پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران دوره متوسطه شهرستان ملایر در سال 1398 بودند که والدین آن‌ها از هم طلاق گرفته بودند. نمونه موردمطالعه شامل 28 دختر بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و اعضای گروه آزمایش تحت آموزش گروهی آموزه‌های معنوی - مذهبی قرار گرفتند. از سیاهه رفتاری کودک (CBCL) و مقیاس تجدیدنظر شده سازگاری کودکان با طلاق (DAI-R) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند‌متغیری (مانکوا) و نرم‌افزار SPSS-22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش گروهی آموزه‌های معنوی - مذهبی تفاوت معناداری در پس‌آزمون اضطراب (82/24 =F و 05/0< p)، افسردگی (50/4= F و 05/0
ص. 8-2
چکیده (4030 مشاهده) | Abstract   |   متن کامل (PDF) (1260 دریافت)


Export as: HTML | XML | RSS

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb