Deymevar M, Miri M, Tayarani Rad A, Ghasemi S A. The Role of Spiritual Well-being and Academic Resilience in Predicting Students’ Psychological Health. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (2) :81-88
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-576-fa.html
دیمه ور محمد، میری مینو، طیرانی راد علی، قاسمی سید علیرضا. پیشبینی سلامت روانشناختی دانشجویان بر اساس نقش بهزیستی معنوی و تابآوری تحصیلی. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (2) :81-88
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-576-fa.html
1- استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند
2- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. (مسئول)، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، پردیس امام سجاد ع ، m.miri@cfu.ac.ir
3- دکتری روانسنجی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، دانشگاه علامه
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.، دانشگاه بیرجند دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده: (629 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسیها نشان داده است معنویت و سازههای روانشناسی مثبت، از عوامل موثر بر سلامت روانشناختی دانشجویان هستند. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سلامت روانشناختی دانشجویان بر اساس نقش بهزیستی معنوی و تابآوری تحصیلی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی بود. تعداد 353 دانشجو به روش نمونه گیری طبقهای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای بهزیستی معنوی دهشیری (1395)، سلامت روانشناختی گلدبرگ (1970) و تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) بودند. در تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین بهزیستی معنوی و تابآوری تحصیلی با سلامت روان مثبت و معنیدار است (۰۱/۰>p). مؤلفههای بهزیستی معنوی، 1/37 درصد و تابآوری تحصیلی، 1/50 درصد از واریانس سلامت روانشناختی را تبیین میکردند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بهزیستی معنوی و تابآوری تحصیلی، توانستند سلامت روانشناختی دانشجویان را پیشبینی کنند. بنابراین توجه به مولفههای بهزیستی معنوی و تابآوری، باید مورد توجه متصدیان دانشگاه ها باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/31 | پذیرش: 1403/5/8 | انتشار: 1403/9/10