دوره 8، شماره 2 - ( 5-1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 102-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadipour M, Afzood A, Zolfaghari S, salmabadi M. The Role of Spiritual Intelligence and Distress Tolerance on Coronavirus Anxiety in Students. Health Spiritual Med Ethics 2021; 8 (2) :95-102
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-434-fa.html
محمدی پور محمد، افزود عبدالرضا، ذوالفقاری شادی، سلم آبادی مجتبی. تعیین نقش هوش معنوی و تحمل پریشانی در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1400; 8 (2) :95-102

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-434-fa.html


1- واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
2- واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران،
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، shadizolfaghari7@gmail.com
چکیده:   (2823 مشاهده)
مقدمه: شیوع گسترده کرونا موجب استرس، نگرانی و اضطراب در گروه های مختلف از جمله دانشجویان شده است، بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی و تحمل پریشانی در پیش‌بینی اضطراب کرونا در دانشجویان بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1399-۱400 بودند، 260 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، انتخاب و به‌صورت اینترنتی در پژوهش شرکت داشتند؛ و به پرسش‌نامه هوش معنوی کینگ (2008)، تحمل پریشانی سیمون و گاهر (2005) و اضطراب کرونا علی پور و همکاران (2020) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی معکوس و معنی‌داری بین تحمل پریشانی (566/0- =r) و هوش معنوی (618/0- =r) با اضطراب کرونا وجود داشت (01/0>P)، همچنین نتایج نشان داد که هوش معنوی (6/33 درصد) و تحمل پریشانی (8/38 درصد) از واریانس اضطراب کرونا را پیش‌بینی می‌کنند.
نتیجه‌گیری:  با توجه به نتایج پژوهش، با افزایش تحمل پریشانی و هوش معنوی و ابعاد آن‌ها، می‌توان اضطراب دانشجویان را در دوران کرونا کاهش داد؛ بنابراین در برنامه‌های مبتنی بر کاهش اضطراب کرونا، توجه بیشتر به تحمل پریشانی، هوش معنوی و ارتقای آن در دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 951 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/31 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10

فهرست منابع
1. [1] D'Amico F, Peyrin-Biroulet L, Danese S. Inflammatory bowel
2. diseases and COVID-19: The invisible enemy. Gastroenterology. 2020; 158(8):2302-4. [DOI:10.1053/j.gastro.2020.04.032] [DOI:10.1053/j.gastro.2020.04.032]
3. [PMID] [PMCID]
4. [2] Lee SA, Jobe MC, Mathis AA. Mental health characteristics
5. associated with dysfunctional coronavirus anxiety. Psychol
6. Med. 2021; 51(8):1403-4. [DOI:10.1017/S003329172000121X] [DOI:10.1017/S003329172000121X]
7. [PMID] [PMCID]
8. [3] Kumar A, Somani A. Dealing with Corona virus anxiety
9. and OCD. Asian J Psychiatr. 2020; 51:102053.[DOI:10.1016/j. [DOI:10.1016/j.ajp.2020.102053]
10. ajp.2020.102053] [PMID] [PMCID]
11. [4] Yehudai M, Bender Sh, Gritsenko V, Konstantinov V, Reznik
12. A, Isralowitz R. COVID-19 fear, mental health, and substance
13. misuse conditions among university social work students
14. in Israel and Russia. Int J Ment Health Addict. 2020; July.
15. [DOI:10.1007/s11469-020-00360-7] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s11469-020-00360-7]
16. Mohammadipour M, et al. Spiritual Intelligence and Distress Tolerance on Coronavirus Anxiety. Health Spiritual Med Ethics J. 2021; 8(2):95-102.101
17. June 2021. Volume 8. Number 2
18. [5] Dowsett E, Delfabbro P, Chur-Hansen A. Adult separation
19. anxiety disorder: The human-animal bond. J Affect Disord.
20. 2020; 270:90-6. [DOI:10.1016/j.jad.2020.03.147] [PMID] [DOI:10.1016/j.jad.2020.03.147]
21. [6] Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. [Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale
22. (CDAS) in the Iranian sample (Persian)]. Q J Health Psychol. 2020; 8(32):163-75. http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_6571_en.html
23. [7] Mukhtar S. Mental health and emotional impact of COVID-19: Applying health belief model for medical staff to general public of Pakistan. Brain Behav Immun. 2020; 87:28-9. [DOI:10.1016/j.bbi.2020.04.012]
24. [DOI:10.1016/j.bbi.2020.04.012] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.bbi.2020.04.012]
25. [8] Azizmohammadi S, Rakebi N, Kamran Koochesfehani S,
26. Asadi H. [Role of self-compassion and distress tolerance in
27. the social health of female household heads (Persian)]. Middle East J Disabil Stud. 2019; 9:56. http://jdisabilstud.org/
28. article-1-1462-en.html
29. [9] Manning K, Rogers AH, Bakhshaie J, Hogan JBD, Buckner
30. JD, Ditre JW, et al. The association between perceived distress
31. tolerance and cannabis use problems, cannabis withdrawal
32. symptoms, and self-efficacy for quitting cannabis: The explanatory role of pain-related affective distress. Addict Behav. 2018; 85:1-7. [DOI:10.1016/j.addbeh.2018.05.009] [PMID] [DOI:10.1016/j.addbeh.2018.05.009]
33. [10] Zvolensky MJ, Vujanovic AA, Bernstein A, Leyro T.
34. Distress tolerance: Theory, measurement, and relations to
35. psychopathology. Curr Dir Psychol Sci. 2010; 19(6):406-10. [DOI:10.1177/0963721410388642]
36. [DOI:10.1177/0963721410388642] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1177/0963721410388642]
37. [11] Keough ME, Riccardi CJ, Timpano KR, Mitchell MA, Schmidt
38. NB. Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behav Ther. 2010; 41(4):567-74. [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002]
39. [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.beth.2010.04.002]
40. [12] O'Cleirigh C, Ironson G, Smits JAJ. Does distress tolerance
41. moderate the impact of major life events on psychosocial variables and behaviors important in the management of HIV? Behav Ther. 2007; 38(3):314-23. [DOI:10.1016/j.beth.2006.11.001] [DOI:10.1016/j.beth.2006.11.001]
42. [PMID] [PMCID]
43. [13] Moghbeli-Hanzaii M, Omidi A, Zanjani Z. [The comparison of distress tolerance and experiential avoidance in people
44. with health anxiety and normal people (Persian)]. Feyz. 2019;
45. 23(6):689-97. http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3866-en.html
46. [14] Bediako SM, Neblett Jr EW. Optimism and perceived stress in sickle-cell disease: The role of an afrocultural social ethos. J Black Psychol. 2011; 37(2):234-53. [DOI:10.1177/0095798410385681]
47. [DOI:10.1177/0095798410385681] [DOI:10.1177/0095798410385681]
48. [15] Einy S, Hashemi Z. [The role of religious coping, spiritual
49. intelligence, and spiritual well-being in predicting the perceived stress of patients with cancer (Persian)]. Neurosci J
50. Shefaye Khatam. 2020; 8(3):70-9. [DOI:10.29252/shefa.8.3.70] [DOI:10.29252/shefa.8.3.70]
51. [16] Sareen S. Psychological resilience in relation to emotional
52. well being and spiritual intelligence among college students.
53. Res Rev Int J Multidiscip. 2019; 4(6):219-22. https://rrjournals.com/wp-content/uploads/2019/06/219-222_RRIJM190406046-1.pdf
54. [17] Pinto CT, Pinto S. From spiritual intelligence to spiritual
55. care: A transformative approach to holistic practice.Nurse
56. Educ Pract. 2020; 47:102823. [DOI:10.1016/j.nepr.2020.102823] [DOI:10.1016/j.nepr.2020.102823]
57. [PMID]
58. [18] Safouraei Parizi S, Naderi F, Safouraei Pariz MM. [The
59. moderating role of spiritual intelligence in the relationship
60. between social support and death anxiety in Covid-19 patients (Persian)]. Islam Psychol Res. 2020; 2(2):137-59. http://
61. ri.journals.miu.ac.ir/article_5011.html
62. [19] Bayrami M, Movahedi Y, Movahedi M. [The role of spiritual intelligence in perceived stress, anxiety and depression
63. of Lorestan Medical University Students (Iran) (Persian)]. J
64. Babol Univ Med Sci. 2014; 16(1):56-62. http://jbums.org/
65. article-1-4611-en.html
66. [20] Mohammadi MJ, Sahebalzamani M, Serajian F,
67. Aghaineghad AA, Alavi SM, Geravandi S, et al. [Assessment
68. relationship between spiritual intelligence with anxiety and
69. life quality of students at Tehran Medical Sciences Branch of
70. Islamic Azad University (Persian)]. Educ Dev Jundishapur.
71. 2017; 8(2):208-16. https://edj.ajums.ac.ir/article_79863.html
72. [21] Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for
73. research activities. Educ Psychol Meas. 1970; 30(3):607-10. [DOI:10.1177/001316447003000308]
74. [DO:10.1177/001316447003000308]
75. [22] King DB, King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Trent University. ProQuest; 2008. https://www.scienceopen.com/
76. document?vid=d25347f9-077d-4ac2-a401-2c01dad40f73
77. [23] Raghib MS, Ahmadi SJ, Siyadat SA. [An analysis of the
78. level of spiritual intelligence of Isfahan University students
79. and its relationship with demographic characteristics (Persian)]. J Educ Psychol Stud. 2008; 5(8):39-56. [DOI:10.22111/
80. JEPS.2009.745]
81. [24] Simons JS, Gaher RM. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motiv Emot.
82. 2005; 29(2):83-102. [DOI:10.1007/s11031-005-7955-3] [DOI:10.1007/s11031-005-7955-3]
83. [25] Azizi AR, Mirzaei A, Shams J. [Correlation between distress tolerance and emotional regulation with students smoking dependence (Persian)]. Hakim Health Syst Res J. 2010;
84. 13(1):11-8. http://hakim.hbi.ir/article-1-608-en.html
85. [26] Mirhosseini SH, Nouhi Sh, Janbozorgi M, Mohajer HA,
86. Naseryfadafan M. [The role of spiritual health and religious
87. coping in predicting death anxiety among patients with coronavirus (Persian)]. Stud Islam Psychol. 2020; 14(26):29-42.
88. http://islamicpsy.rihu.ac.ir/article_1776_en.html
89. [27] Fathi A, Sadegi S, Maleki Rad AA, Rostami H, Abdolmohamadi K. [Effect of health-promoting lifestyle and psychological well-being on anxiety induced by coronavirus disease
90. 2019 in non-medical students (Persian)]. J Arak Univ Med Sci.
91. 2020; 23(5):698-709. [DOI:10.32598/JAMS.23.COV.1889.2] [DOI:10.32598/JAMS.23.COV.1889.2]
92. [28] Carr A. Positive psychology: The science of happiness and
93. human strengths. Hove: Routledge; 2011. https://books.
94. google.com/books?id=zbWn6P7r2WwC&dq
95. [29] Sim TN, Loh BSM. Attachment to God: Measurement and
96. dynamics. J Soc Pers Relat. 2003; 20(3):373-89. [DOI:10.1177/0
97. 265407503020003006]
98. [30] Smucker CJ. Nursing, healing and spirituality. Complement Ther Nurs Midwifery. 1998; 4(4):95-7. [DOI:10.1016/ [DOI:10.1016/S1353-6117(98)80040-1]
99. S1353-6117(98)80040-1]
100. [31] Mabe PA, Josephson AM. Child and adolescent psychopathology: Spiritual and religious perspectives. Child Adolesc
101. Psychiatr Clin N Am. 2004; 13(1):111-25. [DOI:10.1016/S1056-
102. 4993(03)00091-9]
103. Mohammadipour M, et al. Spiritual Intelligence and Distress Tolerance on Coronavirus Anxiety. Health Spiritual Med Ethics J. 2021; 8(2):95-102.102
104. June 2021. Volume 8. Number 2
105. [32] Salari M, Bakraei S, Sharifnejad Nemat Abadi MA, Alizadeh N, Mohseni F. [Prediction of coronavirus anxiety based
106. on anxiety tolerance and cognitive emotion regulation in employed women (Persian)]. J Appl Fam Ther. 2021; 1(4):38-52.
107. [DOI:10.22034/AFTJ.2021.265361.1047]
108. [33] Bardeen JR, Fergus TA, Orcutt HK. Examining the specific
109. dimensions of distress tolerance that prospectively predict
110. perceived stress. Cogn Behav Ther. 2017; 46(3):211-23. [DOI:
111. 1080/16506073.2016.1233454]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb