دوره 9، شماره 1 - ( 12-1400 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qorbanpour Lafamajan A, qorbanpoorlafmejani, H, khosropanah, A. Ethics in Freud’s Theory and Its Comparison With Ethics From the Perspective of Islam. Health Spiritual Med Ethics 2022; 9 (1) :1-10
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-425-fa.html
قربان پور لفمجانی امیر، قربان پور لفمجانی حمید، خسروپناه عبدالحسین. اخلاق در نظریه فروید و مقایسه و نقد آن از منظر اسلام. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1400; 9 (1) :1-10

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-425-fa.html


1- دانشگاه گیلان، استان گیلان، کیلومتر 5 جاده تهران، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی و مشاوره
2- دانشگاه گیلان، استان گیلان، کیلومتر 5 جاده تهران، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه قرآن و حدیث ، ghorbanpoor1363@guilan.ac.ir
3- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده:   (1386 مشاهده)
مقدمه و هدف: علم روانشناسی  نیاز به مطالعه اخلاق به عنوان یک بعد مهم شخصیت انسانی دارد. هدف تحقیق حاضر نقد مبانی اخلاقی نظریه فروید بر اساس اخلاق اسلامی است.
روش: روش مطالعه حاضر مروری است که با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است و منابع مرتبط با موضوع استخراج گردیده و مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: از نظر فروید، اخلاقیات نتیجه درونی سازی  ارزش­های والدینی و اجتماعی و اموری  نسبی،  مردانه، غیرمنطقی  و غیر عقلانی  است. انسان از نظر اخلاقی خنثی است.  ملاک رفتار اخلاقی پیروی از استانداردهای اخلاقی والدین یا اجتماع است. در مقابل از نظر اسلام،  انسان از لحاظ اخلاقی خنثی نیست و فطرتی اخلاقی دارد.  بخشی از اخلاقیات از ناحیه فطرت و عقل  و بخش دیگر توسط  آموزه های دینی معرفی می شود.  اخلاق اسلامی مطلق است و تابع سلیقه افراد یا قراردادهای اجتماعی نیست. و مخاطب آن نوع انسان است.  قرب به خدا، ملاک ارزش گذاری رفتارهای اخلاقی است و برای رسیدن به این هدف، هم ظاهر رفتار و هم انگیزه ی فاعل آن رفتار، باید خوب و الهی باشند.
نتیجه گیری: مهم ترین نقدی که به دیدگاه اخلاقی فروید از منظر اخلاق اسلامی وارد است عبارت است از نادیده گرفتن ظرفیت های اخلاقی فطری  انسان، غیر عقلانی دانستن امور اخلاقی، نسبییت گزاره های اخلاقی، محدود کردن اخلاق به جنسیت مردانه و توجه به ظاهر رفتارهای اخلاقی و نادیده گرفتن قصد و نیت در شکل گیری رفتارهای اخلاقی.
متن کامل [PDF 925 kb]   (750 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1401/1/16 | انتشار: 1400/12/18

فهرست منابع
1. Herman WE. Values acquisition and moral development: An Integration of Freudian, Eriksonian, Kohlbergian and Gilliganian viewpoints. Paper presented at: The Oxford Round Table. 1-30 Jul 200; Oxford: England. [link]
2. Karimi N, Kazemi M, Aghayari S, Madah karani SZ. [Investigating the process of moral development from the perspective of cognitive evolution (Persian)]. Paper presented at: The third National Conference in honor of Suhrawardi on the Subject of Applied Ethics; 3 October 2012: Zanjan; Iran. [Link]
3. Lotfabadi H. [Critique of the theories of moral development of Piaget, Kohlberg and Bandura and presenting a new model for research on the moral development of Iranian students (Persian)]. Q J Educ Innovations. 2005; 4(11):79-107. [Link]
4. Ellemers N, Van Der Toorn J, Paunov Y, Van Leeuwen T. The psychology of morality: A review and analysis of empirical studies published from 1940 through 2017. Pers Soc Psychol Rev. 2019; 23(4):332-66. [DOI:10.1177/1088868318811759] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1177/1088868318811759]
5. Javidan F, Dehqan M, Shamsi Gooshki E, Abbasi M. [Analysis of Kohlberg›s theory of moral development with a Quranic approach (Persian)]. Akhlagh-e Zisti. 2016; 2(6):11-48. [Link]
6. Mosaviasl SM, Azarbaijani M, Alizadeh SM. Psychology of Ethics. Qom: Seminary and University Research Institute; 2019.p.9-12.
7. Popov LM, Ustin PN. Psychological alienation problem in moral and ethical psychology of personality. Int Electron J Math Educ. 2016; 11(4):787-97. [Link]
8. Walsh RT. Introduction to ethics in psychology: Historical and philosophical grounding. J Theor Philosophical Philos. 2015; 35(2):69-77. [DOI:10.1037/teo0000015] [DOI:10.1037/teo0000015]
9. American Psychological Association (APA). Revision of ethical standard 3.04 of the "Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct" (2002, as amended 2010). Am Psychol. 2016; 71(9):900. [DOI:10.1037/amp0000102] [PMID] [DOI:10.1037/amp0000102]
10. Karimi Y. [Social psychology (Persian)]. Tehran: Arasbaran Publishers; 2015. [Link]
11. Sunar D. The psychology of morality. Online Read Psychol Cult. 2018; 2(1):1-16. [DOI:10.9707/2307-0919.1012] [DOI:10.9707/2307-0919.1012]
12. Alawīnizhād SH. [Psychology and ethics different interpretations of soul (Nafs) and differences in ethical approach (Persian)]. Quranic Researchers. 2013; 18 (72):104-33. [Link]
13. Koenane ML. Towards an ethical recontextualisation of Freud›s theory of personality. Phronimon. 2014; 15(1):1-5. [DOI:10.25159/2413-3086/2209] [DOI:10.25159/2413-3086/2209]
14. Qorbanpoor Lafmejani AQ. The human in the perspective of Freud and its comparison with the Shiite Islam perspective. Technium Soc Sci J. 2020; 4:84-93. [DOI:10.47577/tssj.v4i1.65] [DOI:10.47577/tssj.v4i1.65]
15. Karimzadeh S. [Psychological mechanisms of the process of internalization of moral values (Persian)]. Ravanshenasi Va Din. 2010; 3(2):5-28. [Link]
16. Cavanna D, Velotti DC. Ethics in psychoanalysis: From the classical model to the implication of "moral pact". In: Cipolletta S, Gius E, editors. Ethics in action: Dialogue between knowledge and practice. Milan: LED Edizioni Universitarie; 2013. [Link]
17. Maluschke G. Validity of moral norms: Perspectives of philosophy and psychoanalysis. Interam J Psychol. 2007; 41(2):205-14. [Link]
18. Fleming JS. Piaget, Kohlberg, Gilligan, and others on moral development. Psychol Perspect Hum Dev. 2005; 7:1-25. [Link]
19. Qorbanpoor Lafmejani A. Lawrence Kohlberg's theory of moral development and its comparison with ethics from the perspective of shia Islam. Eur J Sci Theol. 2019; 15(1):97-112. [Link]
20. Juami R, Kosasih, A, Hakam, K. Value education through ethical dialectics in Freud›s psychoanalysis paradigm - on deutsch language intensive class program. Paper presented at: 2nd International Conference on Sociology Education (ICSE 2017); 4 October, 2017; Bandung: Indonesia. [DOI:10.5220/0007101405200525] [DOI:10.5220/0007101405200525]
21. Shafiabadi A, Naseri Gh. [Theories of counseling and psychotherapy (Persian)]. Tehran: University Publishing Center; 2003. [Link]
22. Schilling L E. Perspectives on counseling theories. Upper Saddle River: Prentice-Hall; 1984. [Link]
23. Saatchi M. [Theories of counseling and psychotherapy (Persian)]. Tehran: Virayesh Publication; 2004. [Link]
24. Wallwork E. Psychoanalysis and ethics: Ernest Wallwork. London: Yale University Press; 1991.[DOI:10.12987/9780300159691] [DOI:10.12987/9780300159691]
25. Sharf RS. Theories of psychotherapy and counseling concepts and cases. [M. Firoozbakht, Persian trans]. Tehran: Rasa; 2001. [Link]
26. Sagan E. Freud, women, and morality: The psychology of good and evil. New York: Basic Books; 1988. [Link]
27. Tabarsi F H. Makarem al-Akhlaq [E. Bagheri, Persian trans]. Tehran: Farahani; 1989. [Link]
28. Khosropanah, A. [New theology: An Islamic approach (Persian)]. Qom: Maaref Publication; 2011. [Link]
29. Khosropanah, A. [Islamic Humanology (Persian)]. Qom: Maaref Publication; 2016. [Link]
30. Shirvani A. [Islamic ethics (Persian)]. Qom: Darolfekr Publication; 2003. [Link]
31. Mesbah MT. [Critique of ethical schools (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educationaland Research Institute Publication; 2005. [Link]
32. Mesbah MT. [Ethics in Quran (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publication Center; 2012. [Link]
33. Mesbah MT. [Courses in philosophy of ethics (Persian)]. Tehran: Etelaat Institute; 2002. [Link]
34. Abutorabi A. [Criticism of normality criteria in psychology with an attitude towards Islamic sources (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publication; 2007. [Link]
35. Khavas A, Hossaini A, Dabiri A, Sharifi HA, Pakpoor A, Islami MT. Ethics with special consideration of education. Qom: Maaref publication; 2009.p.130-134.
36. Dabiri A. [Philosophy of ethics with an educational approach (Persian)]. Qom: Maaref Publication; 2013. [Link]
37. Mesbah MT. [The philosophy of morality (Persian)]. Qom: Maaref Publication; 2013. [Link]
38. Hossainzadeh M. [An introduction to epistemology and fundamentals of religious knowledge (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publication; 2012. [Link]
39. Fathali M. [Man, way and understanding the guide (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publication; 2005. [Link]
40. Gharaviyan M. [Philosophy of Ethics (Persian)]. Qom: Darolfekr Publiccations; 2007. [Link]
41. Niazkar F, Diba H. [Gender and morality in Ayat Allah Javadi Amoli's view (Persian)]. Revelatory Ethics. 2016; 5(11). [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb