دوره 11، شماره 4 - ( 10-1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 178-171 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmari Tehran H, Bakouei S, Mehran N. The effect of training in maternal-fetal attachment behaviors based on Iranian-Islamic culture on anxiety in pregnant women referring to comprehensive health centers in Qom. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (4) :171-178
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-597-fa.html
احمری طهران هدی، باکویی ساره، مهران ناهید. تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرقم. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (4) :171-178

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-597-fa.html


1- ، n_mehran59@yahoo.com
چکیده:   (382 مشاهده)
زمینه و هدف: دوران بارداری به عنوان یکی از مهم‏ترین مراحل زندگی زنان شناخته می‏شود. این دوران علاوه بر اینکه برای اکثر زنان بسیار مسرت بخش است می‏تواند یک دوره پراسترس نیز قلمداد گردد. در این میان برقراری رابطه عاطفی با جنین یکی از مراحل انطباقی مهم در مواجهه با اضطراب بارداری قلمداد می‏گردد. به نظر می‏رسد رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در فرهنگ‏ و مذاهب مختلف متفاوت می باشد. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین  مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت  شهرقم انجام شد.
روش بررسی: در این تحقیق نیمه تجربی 84 مادر باردار شکم اول تک قلو دارای سن بارداری 30 تا 34 به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر( Spielberger State-Trait Inventory  ) و دلبستگی مادر و جنین کرانلی(MFAS) برای نمونه‏های مورد نظر در دو نوبت قبل و چهار هفته پس از مداخله استفاده شد. برنامه آموزشی گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای معمول آموزش رفتارهای دلبستگی مادر و جنین مبتنی بر آموزه‏‏های فرهنگ ایرانی اسلامی را در 8 جلسه 30 دقیقه‏ای طی چهار هفته (هفته ای دو جلسه) به شیوه فردی و چهره به چهره دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوج در نرم افزار SPSSv26 انجام گرفت.
یافته ها: میانگین نمره اضطراب مادران باردار قبل از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت(67/0=P ). بعد از مداخله بین میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب در دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد(002/0=P)
نتیجه گیری:
آموزش رفتارهای دلبستگی مادر و جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی موجب کاهش اضطراب مادران باردار گردید. آموزش مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی زمینه‏ساز تقویت توکل و امید به خدا بوده و مادر به لحاظ روحی و روانی آرام‏تر خواهد شد. در نظر گرفتن این آموزش ها توسط مراقبین سلامت در برنامه مراقبتی مادران باردار پیشنهاد می‏گردد.
 
متن کامل [PDF 881 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/7/20 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb