Ahmari Tehran H, Bakouei S, Mehran N. The effect of training in maternal-fetal attachment behaviors based on Iranian-Islamic culture on anxiety in pregnant women referring to comprehensive health centers in Qom. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (4) :171-178
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-597-fa.html
احمری طهران هدی، باکویی ساره، مهران ناهید. تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرقم. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (4) :171-178
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-597-fa.html
1- ، n_mehran59@yahoo.com
چکیده: (382 مشاهده)
زمینه و هدف: دوران بارداری به عنوان یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان شناخته میشود. این دوران علاوه بر اینکه برای اکثر زنان بسیار مسرت بخش است میتواند یک دوره پراسترس نیز قلمداد گردد. در این میان برقراری رابطه عاطفی با جنین یکی از مراحل انطباقی مهم در مواجهه با اضطراب بارداری قلمداد میگردد. به نظر میرسد رفتارهای دلبستگی مادر به جنین در فرهنگ و مذاهب مختلف متفاوت می باشد. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر به جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی بر اضطراب زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرقم انجام شد.
روش بررسی: در این تحقیق نیمه تجربی 84 مادر باردار شکم اول تک قلو دارای سن بارداری 30 تا 34 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر( Spielberger State-Trait Inventory ) و دلبستگی مادر و جنین کرانلی(MFAS) برای نمونههای مورد نظر در دو نوبت قبل و چهار هفته پس از مداخله استفاده شد. برنامه آموزشی گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای معمول آموزش رفتارهای دلبستگی مادر و جنین مبتنی بر آموزههای فرهنگ ایرانی – اسلامی را در 8 جلسه 30 دقیقهای طی چهار هفته (هفته ای دو جلسه) به شیوه فردی و چهره به چهره دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوج در نرم افزار SPSSv26 انجام گرفت.
یافته ها: میانگین نمره اضطراب مادران باردار قبل از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت(67/0=P ). بعد از مداخله بین میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب در دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد(002/0=P)
نتیجه گیری:
آموزش رفتارهای دلبستگی مادر و جنین مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی موجب کاهش اضطراب مادران باردار گردید. آموزش مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی زمینهساز تقویت توکل و امید به خدا بوده و مادر به لحاظ روحی و روانی آرامتر خواهد شد. در نظر گرفتن این آموزش ها توسط مراقبین سلامت در برنامه مراقبتی مادران باردار پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/7/20 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/10/10