1- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد. ایران.، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ، kord_b@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روان شناسی، آموزش و پرورش، مهاباد، ایران.، آموزش و پرورش
چکیده: (340 مشاهده)
زمینه و اهداف: مداخله های شناختی رفتاری مثبت گرا می تواند عنصر مهمی در ارتقا و بهبود سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعین اثربخشی آموزش خودشفقتورزی بر ارتقای سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی دانشجویان انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). از هر دو گروه پیش از شروع مداخله پیش آزمون به عمل آمد. برنامه آموزش خودشفقتورزی در 7 جلسه 60 دقیقهای در طی یک ماه به آزمودنیهای گروه آزمایش ارائه گردید. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1983) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی کرون و مارلو (1960) بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمونt-test نشان داد بین پیشآزمون متغیرهای سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0< P). همچنین مداخله آموزش خودشفقتورزی بر سلامت معنوی و پذیرش اجتماعی دانشجویان تاثیر معناداری دارد و میزان اثر آن بر سلامت معنوی بیشتر از پذیرش اجتماعی بود(01/0>P).
نتیجهگیری: بنابراین آموزش خودشفقتورزی میتواند به منظور ارتقا و بهبود سلامت معنوی و افزایش پذیرش اجتماعی دانشجویان استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/8/11 | پذیرش: 1403/11/14 | انتشار: 1403/12/10