دوره 10، شماره 3 - ( 8-1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 170-163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hardani A, Marashian F S. The Mediating Role of Meaning in Life in Relationships of Responsibility and Spiritual Health With Prospective Personality in Competent Teachers. Health Spiritual Med Ethics 2023; 10 (3) :163-170
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-554-fa.html
حردانی عبدالحسن، مرعشیان فاطمه سادات. بررسی نقش میانجی‌گری معنای زندگی در رابطه بین مسئولیت پذیری و بهزیستی معنوی با شخصیت پیش رو در معلمان شایسته. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1402; 10 (3) :163-170

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-554-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، fsadatmarashian@gmail.com
چکیده:   (523 مشاهده)
زمینه و هدف: بهزیستی معنوی در کنار سلامت روانی، جسمی و عاطفی یکی از ابعاد سلامت است که می تواند میزان سازگاری معلمان را با رویدادهای زندگی افزایش دهد. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی‌گری معنای زندگی در رابطه بین مسئولیت پذیری و بهزیستی معنوی با شخصیت پیش رو در معلمان شایسته شهر اهواز بود.
روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان شایسته شهر اهواز در سال 1402 بودند. به این منظور 264 معلم به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای مرحله­ ای بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های شخصیت پیش­رو، مسئولیت پذیری ، بهزیستی معنوی و معنای زندگی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش آمار توصیفی و استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی معنوی با شخصیت پیش­رو و معنای زندگی در معلمان شایسه رابطه مثبت و معنی ­دار وجود داشت. بین مسئولیت­ پذیری با شخصیت پیش­رو و معنای زندگی رابطه معنی­ داری وجود داشت. همچنین رابطه معنای زندگی و شخصیت پیش­رو در معلمان معنی­ دار بود. رابطه بین مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق معنای زندگی با شخصیت پیش­رو معنی دار شدند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بودو گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در شخصیت پیش­رو در معلمان محسوب می‌شود.
 
متن کامل [PDF 1097 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/9/7 | پذیرش: 1402/11/8 | انتشار: 1402/8/10

فهرست منابع
1. Khun-Inkeeree H, Yusof MR, Maruf IR, Mat TRT, Sofian FNRM. Enhancing school effectiveness by implementing identified and intrinsic motivation among primary school teachers. Front Educ. 2022; 7. [DOI:10.3389/feduc.2022.852378] [DOI:10.3389/feduc.2022.852378]
2. Rahmati A, Sajjadi M, Negarestani A. A spiritual approach to job satisfaction and motivation among special education teachers. Health Spiritual Med Ethics. 2018; 5(3):29-35. [DOI:10.29252/jhsme.5.3.29] [DOI:10.29252/jhsme.5.3.29]
3. Sadeghi K, Ghaderi F, Abdollahpour Z. Self-reported teaching effectiveness and job satisfaction among teachers: The role of subject matter and other demographic variables. Heliyon. 2021; 7(6):e07193. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07193] [PMID] [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07193]
4. Wright AJ, Weston SJ, Norton S, Voss M, Bogdan R, Oltmanns TF, et al. Prospective self- and informant-personality associations with inflammation, health behaviors, and health indicators. Health Psychol. 2022; 41(2):121-33. [DOI:10.1037/hea0001162] [PMID] [DOI:10.1037/hea0001162]
5. Heid AR, Pruchno R, Wilson-Genderson M, Cartwright FP. The prospective association of personality traits and successful aging. Int J Aging Hum Dev. 2022; 94(2):193-214. [DOI:10.1177/0091415021989460] [PMID] [DOI:10.1177/0091415021989460]
6. Lodi-Smith J, Roberts BW. Concurrent and prospective relationships between social engagement and personality traits in older adulthood. Psychol Aging. 2012; 27(3):720-7. [DOI:10.1037/a0027044] [PMID] [DOI:10.1037/a0027044]
7. Harendza S. Taking responsibility. GMS J Med Educ. 2022; 39(2):Doc27. [PMID]
8. Pavin Ivanec T, Defar A. Motivation for the choice of the teaching profession: the role of prospective teachers' personality traits, emotional competence, and life-satisfaction. SAGE Open. 2023; 13(2). [DOI:10.1177/21582440231182594] [DOI:10.1177/21582440231182594]
9. Latapí Agudelo MA, Jóhannsdóttir L, Davídsdóttir B. A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. Int J Corp Soc Responsib. 2019; 4(1):1. [DOI:10.1186/s40991-018-0039-y] [DOI:10.1186/s40991-018-0039-y]
10. Pei L, Poortman C, Schildkamp K, Benes N. Teachers' and students' perceptions of a sense of community in blended education. Educ Inf Technol (Dordr). 2023; 1-39. [DOI:10.1007/s10639-023-11853-y] [PMID] [DOI:10.1007/s10639-023-11853-y]
11. Ghanbari-Afra L, Yadollahi S, Taheri L, Fendereski M. Evaluation of spiritual health and its related factors in Iranian nurses and nursing students: A narrative review. Health Spiritual Med Ethics. 2022; 9(3):113-32. [DOI:10.32598/hsmej.9.3.430.1] [DOI:10.32598/hsmej.9.3.430.1]
12. de Brito Sena MA, Damiano RF, Lucchetti G, Peres MFP.Defining spirituality in healthcare: A systematic review and conceptual framework. Front Psychol. 2021; 12:756080. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.756080] [PMID] [DOI:10.3389/fpsyg.2021.756080]
13. Jenaabadi H, Amiri Bahrami K. The relationship between spiritual health and school burnout with mediating role of social support. Health Spiritual Med Ethics. 2021; 8(3):163-70. [DOI:10.32598/hsmej.8.3.5] [DOI:10.32598/hsmej.8.3.5]
14. Green C. Nurses and patients' perspectives on spiritual health assessment. J Relig Health. 2021; 60(1):122-33. [DOI:10.1007/s10943-020-01113-5] [PMID] [DOI:10.1007/s10943-020-01113-5]
15. Amirpour B, Moradi A. Corona disease anxiety in teachers: The role of existential thinking and meaning in life. Health Spiritual Med Ethics. 2022; 9(3):153-60. [DOI:10.32598/hsmej.9.3.429.1] [DOI:10.32598/hsmej.9.3.429.1]
16. Scripter L. Meaning in life and the vocation of teaching. Stud Philos Educ. 2023; 42(5):541-58. [DOI:10.1007/s11217-023-09889-1] [DOI:10.1007/s11217-023-09889-1]
17. Yuen M, Datu JAD. Meaning in life, connectedness, academic self-efficacy, and personal self-efficacy: A winning combination. Sch Psychol Int. 2020; 42(1):79-99. [DOI:10.1177/0143034320973370] [DOI:10.1177/0143034320973370]
18. Kleftaras G, Psarra E. Meaning in life, psychological well-being and depressive symptomatology: A comparative study. Psychology. 2012; 3(4):337-45. [DOI:10.4236/psych.2012.34048] [DOI:10.4236/psych.2012.34048]
19. Liang H, Wang W, Sun Y, Wang H. The impact of job-related stress on township teachers' professional well-being: A moderated mediation analysis. Front Psychol. 2022; 13:1000441. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.1000441] [PMID] [DOI:10.3389/fpsyg.2022.1000441]
20. Zhao W, Liao X, Li Q, Jiang W, Ding W. The relationship between teacher job stress and burnout: A moderated mediation model. Front Psychol. 2022; 12:784243. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.784243] [PMID] [DOI:10.3389/fpsyg.2021.784243]
21. Agyapong B, Obuobi-Donkor G, Burback L, Wei Y. Stress, burnout, anxiety and depression among teachers: A scoping review. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19(17):10706. [DOI:10.3390/ijerph191710706] [PMID] [DOI:10.3390/ijerph191710706]
22. Quiñones-Laveriano DM, Cervera-Ocaña MS, Porro-Diaz LV, Reynel KJ, De La Cruz-Vargas JA. Correlation between stress and lifestyle in teachers at some schools in Lima, Peru, during telework in 2020. Work. 2022; 72(2):409-19. [DOI:10.3233/WOR-211224] [PMID] [DOI:10.3233/WOR-211224]
23. Fang G, Zhou X, Xin Y, Li M, Li F, Zhang W, et al. Mental health of primary and secondary school teachers in the Remote Mountain Areas. Medicina (Kaunas). 2023; 59(5):971.[DOI:10.3390/medicina59050971] [PMID] [DOI:10.3390/medicina59050971]
24. Rahbar A, Nasiripour AA, Mahmoodi Majdabadi M. Factors affecting the deployments of knowledge management in teaching hospitals affiliated to Qom University of Medical Sciences. Iran. Arch Hyg Sci. 2018; 7(3):183-91. [DOI:10.29252/ArchHygSci.7.3.183] [DOI:10.29252/ArchHygSci.7.3.183]
25. Thørrisen MM, Sadeghi T. The Ten-Item Personality Inventory (TIPI): A scoping review of versions, translations, and psychometric properties. Front Psychol. 2023; 14:1202953. [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1202953] [PMID] [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1202953]
26. Lauermann F, Karabenick SA. The meaning and measure of teachers' sense of responsibility for educational outcomes. Teach Teach Educ. 2013; 30:13-26. [DOI:10.1016/j.tate.2012.10.001] [DOI:10.1016/j.tate.2012.10.001]
27. Habibi N, Ganjali R. On the relation between Iranian EFL teachers' sense of professional identity and their responsibility. Iran J Appl Lang Stud. 2021; 13(1):67-76. [DOI:10.22111/ijals.2021.6199]
28. Paloutzian RF, Agilkaya-Sahin Z, Bruce KC, Kvande MN, Malinakova K, Marques LF, et al. The spiritual well-being scale (SWBS): Cross-cultural assessment across 5 continents, 10 languages, and 300 studies. In: Ai AL, Wink P, Paloutzian RF, Harris KA, editors. Assessing spirituality in a diverse world. Cham: Springer; 2021. [DOI:10.1007/978-3-030-52140-0_17] [DOI:10.1007/978-3-030-52140-0_17]
29. Zarghami S, Bakhtiarpour S, Heidari A. Relationship of behavioral disorders in girls with learning disabilities with parental stress and spiritual well-being in mothers in Shiraz City, Iran mediated by mother-child interaction. Health Spiritual Med Ethics. 2022; 9(3):169-76. [DOI:10.32598/hsmej.9.3.459.1] [DOI:10.32598/hsmej.9.3.459.1]
30. Steger MF, Frazier P, Oishi S, Kaler M. The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. J Couns Psychol. 2006; 53(1):80-93. [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.80] [DOI:10.1037/0022-0167.53.1.80]
31. Sharif Nia H, She L, Froelicher ES, Hejazi S, Kohestani D, Hamidi S. The Farsi version of meaning of life in Iranian patients with cancer: A psychometric study.Chronic Illn. 2023; 19(4):862-72. [DOI:10.1177/17423953221150686] [PMID] [DOI:10.1177/17423953221150686]
32. Li N, Liang J, Crant JM. The role of proactive personality in job satisfaction and organizational citizenship behavior: A relational perspective. J Appl Psychol. 2010; 95(2):395-404. [DOI:10.1037/a0018079] [PMID] [DOI:10.1037/a0018079]
33. Golparvar M. [Analysis of the role of proactive personality on the relationship between spiritual capital and transcendental spiritual well-being (Persian)]. Posit Psychol Res. 2018; 4(1):19-34. [DOI:10.22108/ppls.2018.96482.0]
34. Ghasemi N, Goudarzi M, Sepahvandi MA, Gholamrezaie S. [The structural relationships of the core self-evaluation, positive emotion and optimism with meaning in life in students; the mediating role of hope (Persian)]. Educ Strategy Med Sci. 2021; 14(1):1-11. [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb