دوره 11، شماره 1 - ( 2-1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qorbanpoor Lafmejani A. Spirituality in Adler’s Lifestyle and Its Critique From the Perspective of Islamic Sources. Health Spiritual Med Ethics 2024; 11 (1) :1-12
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-539-fa.html
قربان پورلفمجانی امیر. معنویت در سبک زندگی آدلر و نقد آن با نگرش به منابع اسلامی. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1403; 11 (1) :1-12

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-539-fa.html


دانشگاه گیلان، استان گیلان، کیلومتر 5 جاده تهران، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات طبقه سوم اتاق 318 ، qorbanpoorlafmejani@guilan.ac.ir
چکیده:   (436 مشاهده)
هدف تحقیق:  سبک زندگی سنگ زیربنای نظریه آدلر است که خود را در قالب تکالیف 5 گانه زندگی نشان میدهد که از جمله آن تکالیف معنویت است. هدف مطالعه حاضر بررسی و نقد مفهوم معنویت در سبک زندگی آدلر با نگرش به منابع اسلامی است.
روش تحقیق روش تحقیق پژوهش حاضر مروری است. این تحقیق دو مرحله دارد: در مرحله اول، مفهوم سبک زندگی در نظریه آدلر و در ادامه دیدگاه آدلر در رابطه با معنویت و اهمیت آن از منابع مختلف موجود ارائه ­شد. در مرحله دوم با استفاده از منابع اسلامی مشتمل بر آیات و  روایات و نیز برخی از منابع مرتبط دیدگاه­ وی راجع به معنویت بررسی و مورد نقد قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد که از نظر آدلر معنویت و تکالیف معنوی یکی از شاخه­های درخت سبک زندگی و یک توصیه رفتاری است که هیچ گونه زیربنای شناختی (نگرشی) یا انگیزشی ندارد. انسان در این نظریه یک موجود اجتماعی است که  در قالب سبک زندگی و در جهت اهداف خیالی معطوف به آینده حرکت می کند. اگرچه آدلر خود، یک مسیحی بود اما خدا را امری غیرواقعی و در حد یک ایده خیالی می دانست و معنویت وی، هیچ ارتباطی با خداوند و دین داری نداشت لذا  معنویت پیشنهادی وی، امری شخصی و سکولار است. در نقطه مقابل و از  نظر اسلام، معنویت ناشی از تفسیر و شناختی است که دین از انسان، هستی، خدا، مبدا و معاد و غایت و هدف زندگی ارائه می کند و چنانچه تمامی رفتارهای انسان در جهت هدف خلقت و عبودیت تنظیم شود، همه زندگی رنگ معنوی خواهد گرفت. معنویت اسلامی بدون ارتباط با خداوند وجود ندارد. بر خلاف آدلر که انسان را موجودی صرفاً اجتماعی می دانست، آموزه های اسلامی با داشتن نگاه دو ساحتی به هستی و انسان منجر به تعمیم زندگی از دنیا به آخرت و تعمیم زندگی از مادی به مادی-معنوی خواهد شد که امری معنابخش خواهد بود.
نتیجه گیری: بر خلاف نظریه آدلر که در آن معنویت صرفا یک رفتار شخصی است، معنویت اسلامی صرفا  رفتاری مناسکی و مجزا از کل زندگی نیست و در پرتو نگاه توحیدی تمام زندگی رنگ معنویت خواهد داشت.
 
واژه‌های کلیدی: سبک زندگی، نظریه آدلر، معنویت، اسلام
متن کامل [PDF 945 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/3/25 | پذیرش: 1403/1/29 | انتشار: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Christopher JC, Bickhard MH. Remodeling the'as if'in adler's concept of the life-style. individual psychology. J Adlerian Theory Res Pract. 1992; 48(1):1-12. [Link]
2. Shafiabadi A, Naseri Gh. [Theories of counseling and psychotherapy (Persian)]. Tehran: University Publishing Center; 2003. [Link]
3. Gold L, Mansager E. Spirituality: Life task or life process? J Individ Psychol. 2000; 56(3):266-76. [Link]
4. Kaviani, M. [Islamic lifestyle and its measurement tools(Persian)]. Qom: Hozeh Research Institute and University; 2019. [Link]
5. Carlson J, Watts RE, Maniacci M. Adlerian therapy: Theory and practice. Washington: American Psychological Association; 2006. [DOI:10.1037/11363-000] [DOI:10.1037/11363-000]
6. Corey G. Theory and practice of counseling and psychotherapy. Belmont: Thomson Brooks/Cole, a part of The Thomson Corporation; 2009. [Link]
7. Sharf RS. Theories of psychotherapy & counseling: Concepts and cases. California, USA: Brooks/Cole, Cengage Learning. 2012. [Link]
8. Savage A. Faith, hope and charity: An adlerian understanding. Cana J Adlerian Psychol. 1998; 28(1):81-94. [Link]
9. Mansager E, Gold L. Three life tasks or five? Individ Psychol. 2000; 56(2):155. [Link]
10. Johansen TA. Religion and spirituality in psychotherapy: An individual psychology perspective. New York: Springer Publishing Company; 2009. [Link]
11. Mansager E. Adlerian psychology and spirituality in critical collaboration. UK: Adlerian Yearbook; 2001. [Link]
12. Ünverdi B. A review of the relationship between individual psychology and spirituality. Spirit Psychol Couns. 2022; 7(2):221-44. [DOI:10.37898/spc.2022.7.2.178] [DOI:10.37898/spc.2022.7.2.178]
13. Khosropanah AH. [Philosophy of humanities: Theoretical foundations (Persian)]. Qom: Institute of Modern Islamic Wisdom; 2013. [Link]
14. Janbozorgi M. [Multidimensional spiritual therapy: A God-centered approach (Persian)]. Qom: Research Institute and University; 2019. [Link]
15. Schilling LE. Perspectives on counseling theories. Upper Saddle River: Prentice-Hall; 1984. [Link]
16. Mansager E. Individual psychology and the study of spirituality. J Individ Psychol. 2000; 56(3):371-88. [Link]
17. Smith TB, Bartz J, Richards PS. Outcomes of religious and spiritual adaptations to psychotherapy: A meta-analytic review. Psychother Res. 2007; 17(6):643-55. [DOI:10.1080/10503300701250347] [DOI:10.1080/10503300701250347]
18. Watts RE. Biblically based Christian spirituality and Adlerian psychotherapy. J Individ Psychol. 2000; 56(3):316-28. [Link]
19. Rosen M, Mansager E. Striving to understand religion and spirituality: An individual psychology perspective. Paper presented at: The 25th International Congress of Individual Psychology, 14-17 July 2011, Vienna. [Link]
20. Mansager E. Religious and spiritual problem V-Code: An Adlerian assessment. J Individ Psychol. 2002; 58(4):374-87. [Link]
21. Mansager E, Newbauer J. Spirituality in individual treatment. UK: Adlerian Year Book; 2010. [Link]
22. Mansager E, Gold L, Griffith B, Kal E, Manaster G, McArter G, et al. Spirituality in the Adlerian forum. J Individ Psychol. 2002; 58(2):177-96. [Link]
23. Negaresh HR. [Delusion spirituality (Persian)]. Qom: Zamzam Hedayat Publications; 2019. [Link]
24. Azarbaijani M, Ahmadi Faraz MM, Azadi M. [Spiritual care for patients (Persian)]. Qom: Research Institute of Hawzeh and University; 2021. [Link]
25. Mazaheri Seif H. [Liberating spirituality (Persian)]. Qom: Sahbaye Yaqin Publications; 2014. [Link]
26. Negaresh H. [Emerging sects (Persian)]. Qom: Zamzam Hedayat Publications; 2013. [Link]
27. Mazaheri Seif H. [Critical processology of modern ‭gnosies (Persian)]. Qom: Islamic Science and Culture Research Institute; 2010. [Link]
28. Salarifar M. [Marital skllis in the light of Islamic Resources (Persian)]. Qom: Research Institute of Hawzeh and University; 2021. [Link]
29. Sharifi AH. [True mysticism and false mysticism (Persian)]. Tehran: Beh Amuz; 2010. [Link]
30. Hinels JR. The culture of Comprehensive religions. [A. Pashaei, Persian trans.]. Tehran: Center for Studies and Research on Religions and Sects; 2007. [Link]
31. Majlesi MB. [Bihar Al-Anwar (Arabic)]. Beirut: Dar ehyaa Al-torath Al-Arabi; 1982. [Link]
32. Janbozorgi M, Gharavi M. [Principle of psychotherapy and counseling: An Islamic approach (Persian)]. Qom: Research Institute of Hawzeh and University; 2017. [Link]
33. Khoyee MH. Minhaj al-baraeh Fi sharhe nahj al-balagheh [H. Amoli, & M. B. Kamare (Persian trans.)]. Tehran: Maktabeh Al-Islamiyeh; 1979. [Link]
34. Mesbah MT. [Critique of ethical schools (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educationaland Research Institute Publication; 2005. [Link]
35. Shojaei MS. [Psychology in the Quran and Hadith (Persian)]. Qom: Research Institute of Hawzeh and University; 2019. [Link]
36. Khosropanah A. [Islamic humanology (Persian)]. Qom: Maaref Publication; 2016. [Link]
37. Khosropanah, A. [New theology: An Islamic approach (Persian)]. Qom: Maaref Publication; 2011. [Link]
38. Khosropanah A. [Chandelier of wisdom (Persian)] Tehran: Canoon Andisheh Javan; 2013.
39. Gerami G. [Man in Islam (Persian)]. Qom: Maaref Publishing; 2014. [Link]
40. Saatchi M. [Mahmood Saatchi: Theories of counseling and psychotherapy‭(Persian)]. Tehran: Virayesh; 2003. [Link]
41. Ambrus Z. Theological aspects of Alfred Adler's individual psychology. Eur J Sci Theol. 2009; 5(3):37-58. [Link]
42. Abutorabi A. [Criticism of normality criteria in psychology with an attitude towards Islamic sources (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publication; 2007. [Link]
43. Qorbanpoor Lafmejani A. [Critique of the Anthropological Foundations of Lifestyle in Adler's Theory of Individual Psychology from the Perspective of Islam (Persian)]. Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences). 2020; 20(7):251-74. [Link]
44. Lafmejani AQ. The human in the perspective of Freud and its comparison with the Shiite Islam perspective. Technium Soc Sci J. 2020; 4:84. [Link] [DOI:10.47577/tssj.v4i1.65]
45. Hamidieh B. [Comparative study of "spirituality": Methodological considerations (Persian)]. Relig Mysticism. 2021; 53(2):293-73. [DOI:10.22059/jrm.2021.316266.630143]
46. Misbah M. [Prerequisites of Islamic Management (Persian)]. Qom: Publications of Imam Khomeini Research Institute; 2013. [Link]
47. Rajabi M. [Anthropology (Persian)]. Qom: Imam Khomeini Educational-Research Institute Publishing Center; 2005. [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb