دوره 9، شماره 3 - ( 10-1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 176-169 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarghami S, Bakhtiarpour S, Heidari A. Relationship of Behavioral Disorders in Girls With Learning Disabilities With Parental Stress and Spiritual Well-being in Mothers in Shiraz City, Iran Mediated by Mother-child Interaction. Health Spiritual Med Ethics 2022; 9 (3) :169-176
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-514-fa.html
ضرغامی سهیلا، بختیارپور سعید، حیدرئی علیرضا. رابطه اختلالات رفتاری دختران مبتلا به اختلال یادگیری با استرس والدگری و بهزیستی معنوی در مادران شهر شیراز: با نقش با میانجی‌ تعامل مادر- فرزند. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1401; 9 (3) :169-176

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-514-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، bakhtiyarpours@gmail.com
چکیده:   (707 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل علّی اختلالات رفتاری کودکان دختر مبتلا به اختلال یادگیری بر اساس استرس والدگری و بهزیستی معنوی با میانجی‌گری تعامل مادر- فرزند در مادران شهر شیراز بود.
روش: در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه مادران کودکان دختر مبتلا به اختلال یادگیری شهر شیراز در سال 1401 تشکیل دادند که به روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 218 نفر از کودکان دختر مبتلا به اختلال یادگیری به همراه مادران آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه‌های اختلالات رفتاری کودکان، استرس والدگری، بهزیستی معنوی و تعامل مادر- فرزند بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همه مسیرهای مستقیم بجز مسیر استرس والدگری به اختلالات رفتاری کودکان معنادار شدند (p<0.01). همچنین، مسیرهای غیرمستقیم استرس والدگری با اختلالات رفتاری کودکان با نقش میانجی تعامل مادر- فرزند و نیز رابطه بهزیستی معنوی با اختلالات رفتاری کودکان با نقش میانجی تعامل مادر- فرزند معنادار شدند(p<0.01).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی اصلاح شده و نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری محسوب می‌شود.
 
متن کامل [PDF 1181 kb]   (322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/15 | پذیرش: 1401/12/9 | انتشار: 1401/10/10

فهرست منابع
1. Castaldi E, Piazza M, Iuculano T. Learning disabilities: Developmental dyscalculia. Handb Clin Neurol. 2020; 174:61-75. [DOI:10.1016/B978-0-444-64148-9.00005-3] [PMID] [DOI:10.1016/B978-0-444-64148-9.00005-3]
2. Yakut AD. Students with specific learning disabilities in inclusive settings: A study of teachers' self-efficacy. Learn Disabil Res Pract. 2021; 36(2):136-44. [DOI:10.1111/ldrp.12241] [DOI:10.1111/ldrp.12241]
3. Holt S, Yuill N. Tablets for two: How dual tablets can facilitate other-awareness and communication in learning disabled children with autism. Int J Child Comput Interact. 2017; 11:72-82. [DOI:10.1016/j.ijcci.2016.10.005] [DOI:10.1016/j.ijcci.2016.10.005]
4. Zamani P, Hozeily E, Tahmasebi N, Ahmadi A, Moradi N. The effect of elementary school teachers' knowledge of learning disabilities on referring afflicted students to speech therapy. Iran Rehabil J. 2018; 16(4):371-8. [DOI:10.32598/irj.16.4.371] [DOI:10.32598/irj.16.4.371]
5. Curtin MJ, Willis DR, Enneking B. Specific learning disabilities: The family physician's role. Am Fam Physician. 2019; 100(10):628-35. [PMID]
6. JeJenaabadi H, Abaasi N. Effectiveness of group training of reliance therapy components on quality of life and resilience of mothers of children with learning disabilities. Health Spiritual Med Ethics. 2020; 7(1):25-31. [DOI:10.29252/jhsme.7.1.25] [DOI:10.29252/jhsme.7.1.25]
7. Bishop TW. Mental disorders and learning disabilities in children and adolescents: Learning disabilities. FP Essent. 2018; 475:18-22. [PMID]
8. Lee IH, Rojewski JW, Gregg N, Jeong SO. Postsecondary education persistence of adolescents with specific learning disabilities or emotional/behavioral disorders. J Spec Educ. 2014; 49(2):77-88. [DOI:10.1177/0022466914524826] [DOI:10.1177/0022466914524826]
9. Sprick JT, Bouck EC, Berg TR, Coughlin C. Attendance and Specific learning disability identification: A survey of practicing school psychologists. Learn Disabil Res Pract. 2020; 35(3):139-49. [DOI:10.1111/ldrp.12229] [DOI:10.1111/ldrp.12229]
10. Yorke I, White P, Weston A, Rafla M, Charman T, Simonoff E. The association between emotional and behavioral problems in children with autism spectrum disorder and psychological distress in their parents: A systematic review and meta-analysis. J Autism Dev Disord. 2018; 48(10):3393-415.[DOI:10.1007/s10803-018-3605-y] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s10803-018-3605-y]
11. McKenna JW, Garwood J, Parenti M. Inclusive instruction for students with emotional/behavioral disorders: Service in the absence of intervention research. Interv Sch Clin. 2020; 56(5):316-21. [DOI:10.1177/1053451220963084] [DOI:10.1177/1053451220963084]
12. Hsiao YJ. Parental stress in families of children with disabilities. Interv Sch Clin. 2017; 53(4):201-5. [DOI:10.1177/1053451217712956] [DOI:10.1177/1053451217712956]
13. Ceballos PL, Lin YW, Bratton SC, Lindo N. Effects of parenting programs on latina mothers' parental stress and their children's internalizing behavioral problems. J Child Adolesc Couns. 2019; 5(1):73-88. [DOI:10.1080/23727810.2018.1556983] [DOI:10.1080/23727810.2018.1556983]
14. Seydi MS, Rezaee K, Hoseini Shurabeh S. [Investigating the Mediating role of quality of family life in relationship between parenting stress and children's behavioral problems (Persian)]. J Educ Psychol Stud. 2019; 16(34):131-54. [DOI:10.22111/jeps.2019.4729]
15. Van Loon LM, Van de Ven MO, Van Doesum KT, Hosman CM, Witteman CL. Parentification, stress, and problem behavior of adolescents who have a parent with mental health problems. Fam Process. 2017; 56(1):141-53. [DOI:10.1111/famp.12165] [PMID] [DOI:10.1111/famp.12165]
16. Bussing A, Wabermann U, Christian Hvidt N, Langler A, Thiel M. Spiritual needs of mothers with sick new born or premature infants-A cross sectional survey among German mothers. Women Birth. 2018; 31(2):e89-98. [DOI:10.1016/j.wombi.2017.08.002] [PMID] [DOI:10.1016/j.wombi.2017.08.002]
17. Koohpaei A, Ebrahimi A, Safari T. Spiritual well-being at workplace and its relationship with organizational commitment and turnover among textile industry employees in Qom, Iran. Arch Hyg Sci. 2021; 10(1):49-57. [DOI:10.52547/ArchHygSci.10.1.49] [DOI:10.52547/ArchHygSci.10.1.49]
18. Pant N, Srivastava SK. The impact of spiritual intelligence, gender and educational background on mental health among college students. J Relig Health. 2019; 58(1):87-108. [DOI:10.1007/s10943-017-0529-3] [PMID] [DOI:10.1007/s10943-017-0529-3]
19. Dehghani F, Zargham Hajebi M, Gharlipour Z. Relationship of sexual satisfaction with spiritual health and demographic characteristics in women referring to health centers in Qom. Health Spiritual Med Ethics. 2020; 7(4):1-7. [DOI:10.52547/jhsme.7.4.1] [DOI:10.52547/jhsme.7.4.1]
20. Konijnenberg C, Sarfi M, Melinder A. Mother-child interaction and cognitive development in children prenatally exposed to methadone or buprenorphine. Early Hum Dev. 2016; 101:91-7. [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2016.08.013] [PMID] [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2016.08.013]
21. Ugwuanyi CS, Okeke CIO, Eseadi C, Adimora ED, Agah JJ, Obikwelu CL, et al. The effects of mother-child mediated learning strategies on cognitive modifiability and psychological resilience of children with learning disabilities: A replication of tzuriel and shomron's study (2018) with Nigerian children. SAGE Open. 2021; 11(2):21582440211008897. [DOI:10.1177/21582440211008897] [DOI:10.1177/21582440211008897]
22. Teufl L, Ahnert L. Parent-child play and parent-child relationship: Are fathers special? J Fam Psychol. 2022; 36(3):416-26. [DOI:10.1037/fam0000933] [PMID] [DOI:10.1037/fam0000933]
23. Shiralinia K, Izadi M, Aslani K. The role of mediators of parenting stress, the quality of mother-child relationship and mental health of mother in the relationship between mindful parenting and behavioral problems of children. Couns Cult Psycother. 2019; 10(38):135-46. [DOI:10.22054/qccpc.2019.36302.1989]
24. Savell SM, Womack SR, Wilson MN, Shaw DS, Dishion TJ. Considering the role of early discrimination experiences and the parent-child relationship in the development of disruptive behaviors in adolescence. Infant Ment Health J. 2019; 40(1):98-112. [DOI:10.1002/imhj.21752] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1002/imhj.21752]
25. Ang KQP, Loh PR. Mental health and coping in parents of children with autism spectrum disorder (ASD) in Singapore: An examination of gender role in caring. J Autism Dev Disord. 2019; 49(5):2129-45. [DOI:10.1007/s10803-019-03900-w] [PMID] [DOI:10.1007/s10803-019-03900-w]
26. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press; 2015. [Link]
27. Rutter M. A children's behaviour questionnaire for completion by teachers: Preliminary findings. J Child Psychol Psychiatry. 1967; 8(1):1-11. [DOI:10.1111/j.1469-7610.1967.tb02175.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1469-7610.1967.tb02175.x]
28. Yazdkhasti F, Oreyzi H. Standardization of child, parent and teacher's forms of child behavior checklist in the city of Isfahan (Persian)]. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 2011; 17(1):60-70. [Link]
29. Abidin, RR. The determinants of parenting behavior. Iran J Psychiatry Clin Psychol. 1992; 21:407-12. [DOI:10.1207/s15374424jccp2104_12] [DOI:10.1207/s15374424jccp2104_12]
30. Babakri H, Tahmasebi S, Amani S. [Validation of the parenting stress index (PSI) among mothers of preschool children in Tehran (Persian)]. Shenakht J Psycho Psychiatry. 2018; 5(4):29-39 [DOI:10.29252/shenakht.5.4.29] [DOI:10.29252/shenakht.5.4.29]
31. Paloutzian RF, Agilkaya-Sahin Z, Bruce KC, Kvande MN, Malinakova K, Marques LF, et al. The spiritual well-being scale (SWBS): Cross-cultural assessment across 5 continents, 10 languages, and 300 studies. In: Ai AL, Wink P, Paloutzian RF, Harris KA, editors. Assessing spirituality in a diverse world. Switzerland: Springer; 2021. [DOI:10.1007/978-3-030-52140-0_17] [DOI:10.1007/978-3-030-52140-0_17]
32. Biglari Abhari MM, Fisher JW, Kheiltash A, Nojomi M. Validation of the Persian version of spiritual well-being questionnaires. Iran J Med Sci. 2018; 43(3):276-85. [DOI:10.30476/ijms.2018.40539]
33. Pianta RC. Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. J Sch Psychol. 1994; 32(1):15-31. [DOI:10.1016/0022-4405(94)90026-4] [DOI:10.1016/0022-4405(94)90026-4]
34. Ashori M, Afrooz G, Arjmandnia A, Pormohammadreza-tajrishi M, Ghobari-Bonab B. [The effectiveness of positive parenting program (triple-P) on parental self-efficacy and mother-child interaction in childeren suffering from intellectual disability (Persian)]. J Shahid Sadoughi Univ Med Sci. 2015; 23(5):489-500. [Link]
35. Jiang Q, Wang D, Yang Z, Choi JK. Bidirectional relationships between parenting stress and child behavior problems in multi-stressed, single-mother families: A cross-lagged panel model. Fam Process. 2022; e12796. [DOI:10.1111/famp.12796] [PMID] [DOI:10.1111/famp.12796]
36. Ward KP, Lee SJ. Mothers' and fathers' parenting stress, responsiveness, and child wellbeing among low-income families. Child Youth Serv Rev. 2020; 116:105218. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105218] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105218]
37. Nilsen ES, Rints A, Ethier N, Moroz S. Mother-child communication: The influence of ADHD symptomatology and executive functioning on paralinguistic style. Front Psychol. 2016; 7. [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01203] [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01203]
38. Dyson L. Unanticipated effects of children with learning disabilities on their families. Learn Disabil Q. 2010; 33(1):43-55. [DOI:10.1177/073194871003300104] [DOI:10.1177/073194871003300104]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb