Rezaei Adaryani M, Gholamali A, Borimnejad L. Ethical Decision-making Model for Educators: Insights from Imam Sajjad’s Supplications. Health Spiritual Med Ethics 2023; 10 (2) :63-74
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-510-fa.html
رضائی آدریانی محسن، غلامعلی احمد، بریم نژاد لیلی. طراحی الگوی تصمیم گیری اخلاقی مدیران آموزشی مبتنی بر ادعیه امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1402; 10 (2) :63-74
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-510-fa.html
1- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشکده سلامت و دین، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران، قم، بلوار 15 خرداد، نبش کوچه 44، داشنکده سلامت و دین، طبقه سوم
2- پژوهشکده علوم و معارف حدیث،
3- ، l.borimnejad@gmail.com
چکیده: (507 مشاهده)
زمینه: ضرورت عملکرد اخلاقی در رهبران آموزشی روشن است اما اینکه چگونه یک رهبر آموزشی در شرایط تصمیم گیری، اخلاق را محور قرار میدهد مشخص نیست. کشورهای اسلامی با داشتن فلسفه منحصر به فرد، به تئوریهای خاص خود نیاز دارند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تبیین الگوی تصمیم گیری اخلاقی مبتنی بر آموزه های صحیفه سجادیه طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی: در این پژوهش از تحلیل محتوای عرفی استفاده شد. متن کتاب صحیفه کامله سجادیه به طور کامل مطالعه شده و کلیه مفاهیم مرتبط با اخلاق مدیران استخراج گردید. سپس به منطور اطمینان از درک درست معنا به شرح های در دسترس از جمله ریاض السالکین (به عربی) وچندین شرح که در متن به آن پرداخته شده است (به فارسی) مراجعه شد. همچنین جهت اطمینان از صحت و دقت در نتایج از اجماع نظر محققین و ممیزی خارجی استفاده گردید.
یافته ها: الگویی که در این پژوهش به دست آمد دارای سه طبقه اصلی است که هر مدیر باید در اتخاذ هر تصمیم مد نظر قرار بدهد: ضروریات، عوامل تسهیل کننده، عوامل بازدارنده تصمیم گیری اخلاقی. هریک از انها دارای اجرایی است که به هم مرتبط هستند.
نتیجه گیری : بر اساس یافته های این پژوهش متغیر محوری ایمان به حاکمیت مطلق خداوند به عنوان مبنای تصمیم گیری اخلاقی است و عوامل تاثیر گذار که می توانند در طیفی از بازدارندگی تا تسهیل کنندگی قرار بگیرند شامل خصوصیات فردی مدیر، جو سازمانی و فرهنگ جامعه هستند مفاهیمی که از در این مطالعه استخراج شد می تواند مبنایی برای طراحی پرسشنامه های ارزیابی تصمیم گیری برای مدیران قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/16 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1402/6/10