Miri M, Firuzinezhad M, Maleki M, Khosravitanak M. The Role of Spiritual Capital and Mindfulness in Predicting COVID-19-Related Stress in College Students. Health Spiritual Med Ethics 2022; 9 (2) :91-98
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-479-fa.html
میری مینو، فیروزی نژاد مجتبی، ملکی محبوبه، خسروی طناک محمد. نقش سرمایه معنوی و ذهن آگاهی در پیش بینی استرس کرونا در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1401; 9 (2) :91-98
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-479-fa.html
1- دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند ، Mino.Miri.96@gmail.com
2- معاون طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بیرجند، ایران، معاون طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بیرجند، ایران
3- پیام نور قزوین، پیام نور قزوین
4- دانشگاه شهید بهشتی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
چکیده: (1025 مشاهده)
مقدمه: استرس کرونا میتواند یک عامل آسیبپذیر برای سایر اختلالات روانشناختی در جامعه باشد، ازاینرو مطالعه حاضر باهدف نقش سرمایه معنوی و ذهن آگاهی در پیش بینی استرس کرونا در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند؛ که از افراد واجد شرایط تعداد 242 نفر به شیوه نمونهگیری غیر احتمالی مبتنی بر وب انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه معنوی گل پرور و همکاران (1394)، ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008) و استرس کرونا متناسب با سبک زندگی ایرانی سلیمی (1399) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه سرمایه معنوی با استرس کرونا منفی و معنادار (01/0p<،585/0- =r)، رابطه ذهن آگاهی با استرس کرونا منفی و معنادار (01/0p<،4569/0- =r)بود. داد مولفههای سرمایه معنوی، ۲/۳۴ درصد و ذهن آگاهی، ۹/۱۹ درصد از واریانس استرس کرونا را تبیین میکنند
نتیجهگیری: نتایج پژوهش اهمیت متغیرهای مذکور را در متوجه متصدیان نظام آموزشی کشور را میرساند، لذا برنامهریزی در راستای ارتقای توانمندیهای فردی، اجتماعی و معنوی از ضروریات اصلی پژوهش حاضر هست
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/6 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1401/10/10