دوره 9، شماره 2 - ( 10-1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 80-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei-Alavijeh M, Karami-Matin B, Hosseini S N, Shekarbeygi N, Afshar Najafi J, Dostvandi S et al . Spiritual Intelligence of Students in Kermanshah University of Medical Sciences and its Relationship With Demographic and Educational Factors. Health Spiritual Med Ethics 2022; 9 (2) :75-80
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-478-fa.html
میرزایی علویجه مهدی، کرمی متین بهزاد، حسینی سید نصراله، شکربیگی نرگس، افشارنجفی جواد، دوستوندی شکوفه و همکاران.. هوش معنوی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1401; 9 (2) :75-80

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-478-fa.html


1- مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.،
2- مرکز تحقیقات عوامل محیطی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.،
3- معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.،
4- مرکز تحقیقات پژوهش‌های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. ، f_jalilian@yahoo.com
چکیده:   (812 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش معنوی ترکیبی از عوامل بسیاری چون ظرفیت برای عرفان و تعالی، سطح بالایی از توانایی آگاهی معنوی، شناخت وجود مقدس در فعالیت‌های روزمره و استفاده از منابع معنوی برای حل مسائل است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت هوش معنوی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در میان دانشجویان انجام گرفت.
روش‌کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که در سال 1396 در میان 318 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گرفت. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS  ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره هوش معنوی در میان دانشجویان برابر با 12/22±53/102 بود. دانشجویان 7/70 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب برای نمره هوش معنوی را کسب کردند. به ترتیب 75 نفر (3/25 درصد)، 213 نفر (72 درصد) و 8 نفر (7/2 درصد) از دانشجویان هوش معنوی پایین، متوسط و بالایی داشتند. سن بالاتر با هوش معنوی ارتباط آماری معناداری داشت (033/0= P).
نتیجه گیری: اکثر دانشجویان از نظر هوش معنوی در رده متوسط قرار داشتند و لزوم توجه به این موضوع در بین دانشجویان احساس می شود. مطلوب‌بودن سطح هوش معنوی دانشجویان می‌تواند به عنوان یکی از نقاط قوت آموزشی مد نظر برنامه‌ریزان آموزش قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، دانشجو، آموزش
متن کامل [PDF 771 kb]   (356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/23 | پذیرش: 1401/7/12 | انتشار: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb