دوره 8، شماره 4 - ( 10-1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 249-260 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamnejad H, Moosavi S, Safara M. Spiritual Health in Children: A Review Study Australia. Health Spiritual Med Ethics 2021; 8 (4) :260-249
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-453-fa.html
غلام نژاد حانیه، موسوی سولماز، صف ارا مریم. سلامت معنوی در کودکان: یک مطالعه مروری. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1400; 8 (4) :260-249

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-453-fa.html


1- استادیار و عضو هیات علمی گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،، علوم پزشکی ایران
2- استادیار و عضو هیات علمی گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی
3- الزهرا ، m.safara@alzahra.ac.ir
چکیده:   (1629 مشاهده)
مقدمه
 دستیابی به سلامت معنوی جنبه ای از تکامل انسان است و تفاوتهایی در سلامت معنوی کودکان با بزرگسالان دیده می شود. علیرغم اهمیت موضوع سلامت معنوی کودکان، مطالعات در این زمینه بسیار اندک است. بنابراین این مطالعه مروری با هدف بررسی دانسته ها در مورد سلامت معنوی کودکان در منابع انجام شد.
روش
این  مطالعه Scoping review با استفاده از چک لیست JBI  انجام شد. پایگاههای الکترونیکی پاب مد، اسکوپوس، امبیس، وب او ساینس، گوگل اسکولار، بانک اطلاعات نشریات و مجلات ایران و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی برای استخراج اطلاعات جستجو گردید.
 
یافته ها
سلامت معنوی در کودکان به مفهوم افزایش اگاهی، تجربه درونی از شگفتی ها، کنجکاوی، باور به وجود یک نیروی قوی است. ابعاد سلامت معنوی در کودکان در سه بعد احساسی، رابطه ای و وجودی طبقه بندی می شود. عوامل مهم تاثیر گذار بر سلامت معنوی کودکان بستر فرهنگی - اجتماعی  کودک، تجربیات خود کودکان، ارتباط انها با دیگران، رفتارهای والدین و رسانه و پیامدهای سلامت معنوی شامل طیف وسیعی از برایندهای مثبت بود.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد مفهوم سلامت معنوی و ابعاد آن در کودکان نیز مانند بزرگسالان دارای ابهام است و همچنین کمتر مورد توجه بوده است. اما از سوی دیگر بر اساس یافته های مطالعه حاضر، بیشتر مطالعات این حوزه، در سال های اخیر انجام شده که می تواند نشانه افزایش حساسیت در این حوزه باشد. بنابراین با توجه به نقش و تاثیر مهم بستر فرهنگی هر کشور لازم است مطالعاتی برای تبیین سلامت معنوی در کودکان و شاخص های آن انجام شود.
 
واژه‌های کلیدی: سلامت معنوی، کودک، معنویت، خانواده
متن کامل [PDF 1264 kb]   (924 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/24 | پذیرش: 1400/9/16 | انتشار: 1401/3/10

فهرست منابع
1. Abdi Masooleh F, Kaviani H, Khaghanizade M, Momeni Araghi A. [The relationship between burnout and mental health among nurses (Persian)]. Tehran Univ Med J. 2007; 65(6):65-75. http://tumj.tums.ac.ir/article-1-776-fa.html
2. Tiew LH, Creedy DK, Chan MF. Student nurses' perspectives of spirituality and spiritual care. Nurse Educ Today. 2013; 33(6):574-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.06.007] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2012.06.007]
3. Bolhari J, Ghobari Bonab B, Ghahari SH, Mirzaie M, Raghebian R, Doualivand H, et al. [Spiritual skills: A special book for instructors (Persian)]. Tehran: Tehran University Counseling Center; 2014. https://counseling.ut.ac.ir/file/download/download/1547545366-counselingcenter-6.pdf
4. Khazaei S, khazaei S. Spiritual health and a healthy lifestyle. Tehran: AndisheAvar; 2014. http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VI_author
5. Abbasi M. Introduction to spiritual health. Tehran: Nashr-e Hoghooghi; 2012.
6. Meghdadi MM, Javadpour M. [The parent's role in promoting the spiritual health of children in Islam (Persian)]. Med Hist. 2017; 8(29):83-117. [DOI:10.22037/mhj.v8i29.16746]
7. Bosacki S, Elliott A, Akseer S, Bajovic M. The spiritual component of children's lives: the role of media. Br J Relig Educ. 2010; 32(1):49-61. [DOI:10.1080/01416200903332072] [DOI:10.1080/01416200903332072]
8. Berryman JW. Play as a means of grace in religious education. Spiritual education: Literary, empirical and pedagogical approaches. Brighton: Sussex Academic Press; 2005.
9. Holder MD, Coleman B, Wallace JM. Spirituality, religiousness, and happiness in children aged 8-12 years. J Happiness Stud. 2010; 11(2):131-50. [DOI:10.1007/s10902-008-9126-1] [DOI:10.1007/s10902-008-9126-1]
10. Hyde B. The identification of four characteristics of children's spirituality in Australian Catholic primary schools. Int J child spiritual. 2008; 13(2):117-27. [DOI:10.1080/13644360801965925] [DOI:10.1080/13644360801965925]
11. Fowler JW. Stages of faith the psychology of human development. New York: Harper Collins; 1995. https://www.google.com/books/edition/Stages_of_Faith/1otLR7y6e7UC?hl=en
12. Hay D, Nye R. The spirit of the child. London: Jessica Kingsley Publishers; 2006. https://www.google.com/books/edition/The_Spirit_of_the_/eO0PBQAAQBAJ?hl=en&gbpv=0
13. Mata-McMahon J. Reviewing the research in children's spirituality (2005-2015): Proposing a pluricultural approach. Int J Child Spiritual. 2016; 21(2):140-52. [DOI:10.1080/1364436X.2016.1186611] [DOI:10.1080/1364436X.2016.1186611]
14. Schein D. Nature's role in children's spiritual development. Child Youth Environ. 2014; 24(2):78-101. [DOI:10.7721/chilyoutenvi.24.2.0078] [DOI:10.7721/chilyoutenvi.24.2.0078]
15. Mata-McMahon J, Haslip MJ, Schein DL. Early childhood educators' perceptions of nurturing spirituality in secular settings. Early Child Dev Care. 2019; 189(14):2233-51. [DOI:10.1080/03004430.2018.1445734] [DOI:10.1080/03004430.2018.1445734]
16. Moore K, Talwar V, Bosacki S. Canadian children's perceptions of spirituality: Diverse voices. Int J Child Spiritual. 2012; 17(3):217-34. [DOI:10.1080/1364436X.2012.742040] [DOI:10.1080/1364436X.2012.742040]
17. Houskamp BM, Fisher LA, Stuber ML. Spirituality in children and adolescents: Research findings and implications for clinicians and researchers. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2004; 13(1):221-30. [DOI:10.1016/S1056-4993(03)00072-5] [DOI:10.1016/S1056-4993(03)00072-5]
18. Darvyri P, Galanakis M, Avgoustidis AG, Vasdekis S, Artemiadis A, Tigani X, et al. The spiritual well-being scale (SWBS) in Greek population of Attica. Psychology. 2014; 5(13):1575. [DOI:10.4236/psych.2014.513168] [DOI:10.4236/psych.2014.513168]
19. Watson J. Every child still matters: Interdisciplinary approaches to the spirituality of the child. Int J child Spiritual. 2017; 22(1):4-13. [DOI:10.1080/1364436X.2016.1234434] [DOI:10.1080/1364436X.2016.1234434]
20. Mata-McMahon J. Finding connections between spirituality and play for early childhood education. Int J Child Spiritual. 2019; 24(1):44-57. [DOI:10.1080/1364436X.2019.1619528] [DOI:10.1080/1364436X.2019.1619528]
21. Peters MD, Godfrey CM, Khalil H, McInerney P, Parker D, Soares CB. Guidance for conducting systematic scoping reviews. Int J Evid Based Healthc. 2015; 13(3):141-6. [DOI:10.1097/XEB.0000000000000050] [PMID] [DOI:10.1097/XEB.0000000000000050]
22. Aromataris E, Fernandez R, Godfrey CM, Holly C, Khalil H, Tungpunkom P. Summarizing systematic reviews: Methodological development, conduct and reporting of an Umbrella review approach. Int J Evid Based Healthc. 2015; 13(3):132-40. [DOI:10.1097/XEB.0000000000000055] [PMID] [DOI:10.1097/XEB.0000000000000055]
23. Mata-McMahon J, Haslip MJ, Schein DL. Connections, virtues, and meaning-making: How early childhood educators describe children's spirituality. Early Child Educ J. 2020; 48(5):657-69. [DOI:10.1007/s10643-020-01026-8] [DOI:10.1007/s10643-020-01026-8]
24. Michaelson V. Developing a definition of spiritual health for Canadian young people: A qualitative study. Int J Child Spiritual. 2021; 26:(1-2):67-85. [DOI:10.1080/1364436X.2020.1856048] [DOI:10.1080/1364436X.2020.1856048]
25. Polemikou A, Da Silva JP. Readdressing spiritual growth: What can we learn from childhood education? J Humanist Psychol. 2020; 1-27. [DOI:10.1177/0022167820938612] [DOI:10.1177/0022167820938612]
26. Dillen A. Children's spirituality and theologising with children: The role of 'context'. Int J Child Spiritual. 2020; 25(3-4):238-53. [DOI:10.1080/1364436X.2020.1843412] [DOI:10.1080/1364436X.2020.1843412]
27. Sajedi H and Sajedi A. [Spiritual health of 7-12-year-old children through strengthening insight and belief (Persian)]. Iran J Cult Health Promotion. 2019; 3(2):207-15. http://ijhp.ir/article-1-172-en.html
28. Nauli RP, Mulyono S. The correlation between spirituality level and emotional resilience in school-aged children in SDN Kayuringin Jaya South Bekasi. Compr Child Adolesc Nurs. 2019; 42(sup1):135-46. [PMID] [DOI:10.1080/24694193.2019.1578434]
29. Heland-Kurzak KA. Children's creation of an image of God and religiosity-a pedagogical perspective. Int J Child Spiritual. 2019; 24(4):434-46. [DOI:10.1080/1364436X.2019.1672625] [DOI:10.1080/1364436X.2019.1672625]
30. Harris KI. Fred rogers and children's spirituality: Valuing the uniqueness of others and caring for others. Int J Child Spiritual. 2019; 24(2):140-54. [DOI:10.1080/1364436X.2019.1619526] [DOI:10.1080/1364436X.2019.1619526]
31. Robinson C. Young children's spirituality: A focus on engaging with nature. Australas J Early Child. 2019; 44(4):339-50. [DOI:10.1177/1836939119870907] [DOI:10.1177/1836939119870907]
32. Surr J. Spiritual experiences in early childhood education: Four kindergarteners, one classroom. Int J Child Spiritual. 2016; 21(2):156-8. [DOI:10.1080/1364436X.2016.1189266] [DOI:10.1080/1364436X.2016.1189266]
33. Khani MH, Tammeh B. [Children's spiritual styles in knowing God: A qualitative research (Persian)]. Q Presch Elem Sch Stud. 2016; 2(5):69-83. [DOI:10.22054/SOECE.2016.8847]
34. Cervantes JM, Arczynski AV. Children's spirituality: Conceptual understanding of developmental transformation. Spiritual Clin Pract. 2015; 2(4):245-55. [DOI:10.1037/scp0000037] [DOI:10.1037/scp0000037]
35. Moriarty MW. Sport and children's spirituality: An Australian perspective. Int J Child Spiritual. 2013; 18(1):103-17. [DOI:10.1080/1364436X.2013.771116] [DOI:10.1080/1364436X.2013.771116]
36. King U. The spiritual potential of childhood: Awakening to the fullness of life. Int J Child Spiritual. 2013; 18(1):4-17. [DOI:10.1080/1364436X.2013.776266] [DOI:10.1080/1364436X.2013.776266]
37. Boynton HM. Children's spirituality: Epistemology and theory from various helping professions. Int J Child Spiritual. 2011; 16(2): 109-27. [DOI:10.1080/1364436X.2011.580727] [DOI:10.1080/1364436X.2011.580727]
38. Moore KM. Diverse voices: Children's perceptions of spirituality. Alberta Journal of Educational Research. 2011; 57(1):107-10.
39. Ruddock B, Cameron RJ. Spirituality in children and young people: A suitable topic for educational and child psychologists? Educ Psychol Pract. 2010; 26(1):25-34. [DOI:10.1080/02667360903522751] [DOI:10.1080/02667360903522751]
40. Kirmani MH, Kirmani S. Recognition of seven spiritual identities and its implications on children. Int J Child Spiritual. 2009;14(4):369-83. [DOI:10.1080/13644360903293630] [DOI:10.1080/13644360903293630]
41. Takriti RA, Barrett M, Buchanan-Barrow E. Children's understanding of religion: Interviews with Arab-Muslim, Asian-Muslim, Christian and Hindu children aged 5-11 years. Ment Health Relig Cult. 2006; 9(1):29-42. [DOI:10.1080/13674670512331335677] [DOI:10.1080/13674670512331335677]
42. Boyatzis CJ. The nature and functions of religion and spirituality in children. In: Pargament KI, Exline JJ, Jones JW, editors. APA handbook of psychology, religion, and spirituality (Vol. 1): Context, theory, and research. Washington: American Psychological Association; 2013. [DOI:10.1037/14045-027] [DOI:10.1037/14045-027]
43. King MB, Koenig HG. Conceptualising spirituality for medical research and health service provision. BMC Health Serv Res. 2009; 9:116. [DOI:10.1186/1472-6963-9-116] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/1472-6963-9-116]
44. Sessanna L, Finnell D, Jezewski MA. Spirituality in nursing and health-related literature: A concept analysis. J Holist Nurs. 2007; 25(4):252-62. [DOI:10.1177/0898010107303890] [PMID] [DOI:10.1177/0898010107303890]
45. Egbert N, Mickley J, Coeling H. A review and application of social scientific measures of religiosity and spirituality: Assessing a missing component in health communication research. Health Commun. 2004; 16(1):7-27. [PMID] [DOI:10.1207/S15327027HC1601_2]
46. Mesbah M. Islamic Approach to spiritual health. Tehran: Nashrehoghooghi; 2013.
47. Atashzadeh-Shoorideh F, Karamkhani M, Shokri Khubestani M, Fani M, Abdoljabbari M. [Searching the concept of spiritual well-being and the indices of healthy individuals in different religions and creeds (Persian)]. J Res Relig Health. 2016; 2(4):65-71. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=522315
48. Wittgenstein L, Granger GG, Russell B. Tractatus logico-philosophicus. Paris: Gallimard, 1961. https://www.google.com/books/edition/Tractatus_logico_philosophicus/5rL2jgEACAAJ?hl=en
49. Wittgenstein L. Philosophical investigations. London: Blackwell; 2001. https://www.google.com/books/edition/Philosophical_Investigations/t_dPcAAACAAJ?hl=en
50. King PE, Wagener L, Benson PL. The handbook of spiritual development in childhood and adolescence. New York: SAGE Publications; 2006. https://www.google.com/books/edition/The_Handbook_of_Spiritual_Development_in/PshgZRO6LfkC?hl=en&gbpv=0
51. Csinos DM. From the ground up: cultural considerations in research into children's spirituality and theology. Int J Child Spiritual. 2018; 23(1):53-66. [DOI:10.1080/1364436X.2017.1394271] [DOI:10.1080/1364436X.2017.1394271]
52. Bronfenbrenner U. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Massachusetts: Harvard university press; 1979. https://www.google.com/books/edition/The_Ecology_of_Human_Development/OCmbzWka6xUC?hl=en&gbpv=0
53. Vygotsky LS, -Steiner VJ. Mind in society: Development of higher psychological processes. Massachusetts: Harvard University Press; 1978. https://www.google.com/books/edition/Mind_in_Society/RxjjUefze_oC?hl=en&gbpv=0

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb