دوره 8، شماره 4 - ( 10-1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 208-201 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHoramirad A, abedini Z, ahmaritehran H, Khalajinia Z, Shojaei S, heidari A et al . Educational Needs Assessment of Spiritual Care in Nurses in Iran in 2021: Using Delphi Technique. Health Spiritual Med Ethics 2021; 8 (4) :201-208
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-448-fa.html
خرمی راد اشرف، عابدینی زهرا، احمری طهران هدی، خلجی نیا زهره، شجاعی ثاراله، حیدری اکرم و همکاران.. نیازسنجی و تدوین اهداف آموزشی مراقبت معنوی در پرستاران با استفاده از تکنیک دلفی در سال 1400. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1400; 8 (4) :201-208

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-448-fa.html


1- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- گروه پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران، گروه کودکان دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، abediny1354@yahoo.com
3- گروه مامایی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران، گروه مامایی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
4- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران،
چکیده:   (1364 مشاهده)
زمینه و هدف :پرستاران از لحاظ حرفه ای و اخلاقی موظف به ارائه مراقبت معنوی، به عنوان بخشی از مراقبت جامع به بیماران هستند مطالعه ی حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی پرستاران برای ارائه مراقبت معنوی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی به شکل توصیفی در طی شهریور ماه 1399 تا فروردین 1400[u1]  در دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. در مرحله نخست،10 نفر از متخصصان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به  یک سوال باز پاسخ جهت تعیین نیازهای آموزشی ارائه مراقبت معنوی پاسخ دادند. پس از جمع اوری نظرات در سه راند، نیازهای دارای ضریب توافق بیش از 51 درصد در قالب پرسشنامه 15 سوالی تهیه و میزان اهمیت گویه ها توسط 144 نفر از پرستاران تعیین گردید. نیازهای دارای نمرات 3 و بالاتر نهایی شدند و  اهداف کلی و رفتاری برای آنها تعیین گردید.
یافته ها: نیازهای آموزشی در در راند اول، دوم و سوم به ترتیب، 47،  25 و 15 مورد تعیین گردید و 5 هدف کلی شامل آشنایی با رویکرد کل نگر به انسان و ابعاد سلامت، آشنایی با مفاهیم مراقبت معنوی، آشنایی با نحوه ی اخذ شرح حال معنوی، آشنایی با انواع تشخیص ها و مداخلات معنوی و آشنایی با اصول ارتباط در مراقبت معنوی تعیین شد.
نتیجه گیری: از نتایج مطالعه می­توان در تدوین کوریکولوم آموزشی مراقبت معنوی و راهنمای عملی ارائه مراقبت معنوی برای پرستاران و سایر گروه های تیم سلامت استفاده کرد.

 [u1]زمان و مکان انجام مطالعه؟
متن کامل [PDF 961 kb]   (577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/6 | پذیرش: 1400/9/1 | انتشار: 1401/3/10

فهرست منابع
1. Gijsberts MHE, Liefbroer AI, Otten R, Olsman E. Spiritual care in palliative care: A systematic review of the recent European literature. Med Sci (Basel). 2019; 7(2):25. [DOI:10.3390/medsci7020025] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3390/medsci7020025]
2. Salman A, Lee YH. Spiritual practices and effects of spiritual well-being and depression on elders' self-perceived health. Appl Nurs Res. 2019; 48:68-74. [DOI:10.1016/j.apnr.2019.05.018] [PMID] [DOI:10.1016/j.apnr.2019.05.018]
3. Sankhe A, Dalal K, Agarwal V, Sarve P. Spiritual care therapy on quality of life in cancer patients and their caregivers: A prospective non-randomized single-cohort study. J Relig Health. 2017; 56(2):725-31. [DOI:10.1007/s10943-016-0324-6] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s10943-016-0324-6]
4. Batstone E, Bailey C, Hallett N. Spiritual care provision to end of life patients: A systematic literature review. J Clin Nurs. 2020; 29(19-20):3609-24. [DOI:10.1111/jocn.15411] [PMID] [DOI:10.1111/jocn.15411]
5. Jaberi A, Momennasab M, Yektatalab S, Ebadi A, Cheraghi MA. Spiritual health: A concept analysis. J Relig Health. 2019; 58(5):1537-60. [DOI:10.1007/s10943-017-0379-z] [PMID] [DOI:10.1007/s10943-017-0379-z]
6. Willemse S, Smeets W, van Leeuwen E, Nielen-Rosier T, Janssen L, Foudraine N. Spiritual care in the intensive care unit: An integrative literature research. J Crit Care. 2020; 57:55-78. [DOI:10.1016/j.jcrc.2020.01.026] [PMID] [DOI:10.1016/j.jcrc.2020.01.026]
7. Gardner F, Tan H, Rumbold B. What spirituality means for patients and families in health care. J Relig Health. 2020; 59(1):195-203. [DOI:10.1007/s10943-018-0716-x] [PMID] [DOI:10.1007/s10943-018-0716-x]
8. Ghorbani M, Mohammadi E, Aghabozorgi R, Ramezani M. Spiritual care interventions in nursing: An integrative literature review. Support Care Cancer. 2021; 29(3):1165-81. [DOI:10.1007/s00520-020-05747-9] [PMID] [DOI:10.1007/s00520-020-05747-9]
9. Zumstein-Shaha M. Nurses' attitude toward spiritual care-a scoping review. Spiritual Care. 2021; 10(1):20-31. [DOI:10.1515/spircare-2020-0008] [DOI:10.1515/spircare-2020-0008]
10. Adib-Hajbaghery M, Zehtabchi S, Fini IA. Iranian nurses' professional competence in spiritual care in 2014. Nurs Ethics. 2017; 24(4):462-73. [DOI:10.1177/0969733015600910] [PMID] [DOI:10.1177/0969733015600910]
11. Rassouli M, Salmani N. [Need assessment and development of the educational goals of spiritual care delivery by the nurses (Persian)]. Teb va Tazkiye. 2018; 27(1):67-82. http://www.tebvatazkiye.ir/article_64905.html?lang=en
12. Nahardani SZ, Ahmadi F, Bigdeli S, Soltani Arabshahi K. Spirituality in medical education: A concept analysis. Med Health Care Philos. 2019; 22(2):179-89. [DOI:10.1007/s11019-018-9867-5] [PMID] [DOI:10.1007/s11019-018-9867-5]
13. Jamali E, Habibi M, Baghi Yazdel R. [Application of Delphi method in the behavioral sciences and medical research: a review of advantages, limitations and methodology (Persian)]. High Educ Lett. 2014; 7(26):131-54. http://journal.sanjesh.org/article_14881.html?lang=en
14. Jorm AF. Using the Delphi expert consensus method in mental health research. Aust N Z J Psychiatry. 2015; 49(10):887-97. [DOI:10.1177/0004867415600891] [PMID] [DOI:10.1177/0004867415600891]
15. Rahmani A, Vaziri Nezhad R, Ahmadi Nia H, Rezaeian M. [Methodological principles and applications of the delphi method: A narrative review (Persian)]. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2020; 19(5):515-38. [DOI:10.29252/jrums.19.5.515] [DOI:10.29252/jrums.19.5.515]
16. Vader JP. Spiritual health: The next frontier. Eur J Public Health. 2006; 16(5):457. [DOI:10.1093/eurpub/ckl234] [PMID] [DOI:10.1093/eurpub/ckl234]
17. Graves DL, Shue CK, Arnold L. The role of spirituality in patient care: Incorporating spirituality training into medical school curriculum. Acad Med. 2002; 77(11):1167. [DOI:10.1097/00001888-200211000-00035] [PMID] [DOI:10.1097/00001888-200211000-00035]
18. Akram heidari Ss, Mohsen Rezaei adriani, Maryam Taghavi. Designing and developing a spiritual health educational objectives for family medicine graduates and assistants. Qom University of Medical Sciences: Qom University of Medical Sciences; 2021.
19. Paal P, Helo Y, Frick E. Spiritual care training provided to healthcare professionals: A systematic review. J Pastoral Care Counsel. 2015; 69(1):19-30. [DOI:10.1177/1542305015572955] [PMID] [DOI:10.1177/1542305015572955]
20. Memaryan N, Rassouli M, Nahardani SZ, Amiri P. Integration of spirituality in medical education in Iran: A qualitative exploration of requirements. Evid Based Complement Alternat Med. 2015; 2015:793085. [DOI:10.1155/2015/793085] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1155/2015/793085]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb