دوره 8، شماره 2 - ( 5-1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 84-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sefidgari Goli M, Namvar H, Jomehri F. The Relationship Between Children’s Social-Emotional Competence, Spiritual Health, and Maternal MetaEmotion Structure Attachment Style. Health Spiritual Med Ethics 2021; 8 (2) :77-84
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-401-fa.html
سفیدگری گلی معصومه، نامور هومن، جمهری فرهاد. مدل پیش‌بینی توانمندی هیجانی اجتماعی کودک براساس سلامت معنوی و ‌ساختار فراهیجانی مادرانه باتوجه به نقش میانجی امنیت دلبستگی کودک. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1400; 8 (2) :77-84

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-401-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران،
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران ، hnamvar@iau-saveh.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران،
چکیده:   (2050 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به پیش‌بینی توانمندی هیجانی اجتماعی کودک براساس سلامت معنوی و ‌ساختار فراهیجانی مادرانه باتوجه به نقش میانجی امنیت دلبستگی کودک پرداخته است.
روش بررسی: نوع تحقیق همبستگی-توصیفی با روش پیشبینی بوده و از بعد روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل دانش آموزان دختر (دوره دبستان) به علاوه والدین آنها در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بوده اند که به صورت آنلاین اقدام به تکمیل پرسشنامه شده است، که تعداد 250 نفر به طور نمونه‌گیری هدفمند و شیوه مشارکت به صورت داوطلبانه که از انواع روش­های غیرتصادفی است گروه نمونه مورد مطالعه انتخاب گردید و با استفاده از فرمول 1 به 20 کلاین انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد زو و جی (۲۰۱۲) برای متغیر توانمندیهای عاطفی اجتماعی، پرسشنامه لاتا گور، شارما (2011) (SHSA) برای متغیر سلامت معنوی، پرسشنامه میتمانسگروبر و همکاران (2009) برای متغیر فراهیجان و در نهایت پرسشنامه کرنز و همکاران (1996) برای متغیر امنیت دلبستگی بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و اموس انجام شده است.  
یافته ها: بررسی نتایج نشان داد که ساختار فراهیجان مادرانه بر امنیت دلبستگی کودک با شدت 33 / 0- اثر مستقیم دارد. سلامت معنوی مادر بر امنیت دلبستگی کودک با شدت 37 / 0 اثر مستقیم دارد. ساختار فراهیجان مادرانه بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک با شدت 26 / 0- اثر مستقیم دارد. سلامت معنوی مادر بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک با شدت 18 / 0 اثر مستقیم دارد. امنیت دلبستگی کودک بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک با شدت 49 / 0 اثر مستقیم دارد. ساختار فراهیجان مادرانه بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک با شدت 16 / 0- اثر غیرمستقیم دارد. سلامت معنوی مادر بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک با شدت 18 / 0 اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه گیری: متغیرهای سلامت معنوی مادر و ساختار فراهیجان مادرانه از طریق امنیت دلبستگی کودک بر توانمندی هیجانی اجتماعی کودک موثر بوده اند و شدیدترین تاثیرگذاری مربوط به رابطه امنیت دلبستگی بر توانمندی هیجانی بوده است.
متن کامل [PDF 1082 kb]   (772 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1400/4/7 | انتشار: 1400/8/19

فهرست منابع
1. [1] World Health Organization. Child growth standards [Internet].
2. 2006 [Updated 27 Apr 2006]. Available from: https://www.who.
3. int/tools/child-growth-standards
4. [2] Elias MJ, Zins JE, Weissberg RP, Frey KS, Greenberg MT,
5. Haynes NM, et al. Promoting social and emotional learning:
6. Guidelines for educators. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development; 1997. https://books.
7. google.com/books?id=AOlqSwQPo9cC&dq
8. [3] Zimmerman BJ, Cleary TJ. Adolescents' development of personal agency: The role of self-efficacy beliefs and self-regulatory
9. skill. In: Pajares F, Urdan TC, editors. Self-efficacy Beliefs of Adolescents. Charlotte: Information Age Publishing; 2006. pp. 45-69.
10. https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/ZimmermanClearyAdoEd5.pdf
11. [4] Gottman JM, Katz LF, Hooven C. Meta-emotion: How families communicate emotionally. New York: Routledge; 2013. [DOI:10.4324/9780203763568]
12. [DOI:10.4324/9780203763568] [DOI:10.4324/9780203763568]
13. [5] Katz LF, Windecker-Nelson B. Parental meta-emotion philosophy in families with conduct-problem children: Links with
14. peer relations. J Abnorm Child Psychol. 2004; 32(4):385-98. [DOI:10.1023/B:JACP.0000030292.36168.30]
15. [DOI:10.1023/B:JACP.0000030292.36168.30] [PMID] [DOI:10.1023/B:JACP.0000030292.36168.30]
16. [6] Rezaei NM, Parsaei I, Nejati E, Nik Amal M, Hashemi Rezini S.
17. [Psychometric features of scholar's meta emotion scale (Persian)].
18. J Psychol Res. 2014; 6(23):111-24. http://qpr.iauctb.ac.ir/article_511943.html
19. [7] Sajjadpour SH, Mehrabi HA, Hoseyn Alizadeh M, Abdolmohammadi K. [Investigating the relationship between self-efficacy
20. components of teenagers and intention to high-risk behavior (Persian)]. Appl Res Bur Police Force North Khorasan. 2015; 1(3):63-73.
21. http://khs.jrl.police.ir/article_17131.html
22. [8] Malekzadeh A, Namvar H, Jomehri F. Predicting social skills in
23. single child adolescents based on attachment styles and creativity:
24. The mediating role of moral intelligence. Iran J Educ Sociol. 2020;
25. 3(2):1-10. [DOI:10.52547/ijes.3.2.1] [DOI:10.52547/ijes.3.2.1]
26. [9] Behrad B. [The effects of PATHS program on social and emotional competence, neurocognitive and emotional mediators, externalized disorders and it's relationship with children's physical and
27. mental health (Persian)]. Q J Health Psychol. 2019; 7(28):113-30. [DOI:10.1002/mhw.31548]
28. [DOI:10.30473/HPJ.2019.39733.3980]
29. [10] Ahmadpour Torki Z, Hakim Javadi M, Soltani Shal R. [Effectiveness of social-emotional competence training on problem solving,
30. aggression and optimism of students with low economic socioeconomic status (Persian)]. J Child Ment Health. 2018; 5(2):107-18.
31. http://childmentalhealth.ir/article-1-290-fa.html
32. [11] Ghorbanian E, Mohammadlo H, Khanbani M, Hasanabadi
33. F. [Attachment style and social skills of children: the function
34. of mediator emotional intelligence (Persian)]. J EducPsychol.
35. 2016; 7(4):75-87. http://psyedu.toniau.ac.ir/article_591033.
36. html?lang=en
37. [12] Cowan PA, Cowan CP, Pruett MK, Pruett K. Fathers' and mothers' attachment styles, couple conflict, parenting quality, and
38. children's behavior problems: An intervention test of mediation.
39. Attach Hum Dev. 2019; 21(5):532-50. [DOI:10.1080/14616734.201
40. 1582600] [PMID]
41. [13] Blalock SM, Lindo N, Ray DC. Individual and group childcentered play therapy: Impact on social-emotional competencies. J
42. Couns Dev. 2019; 97(3):238-49. [DOI:10.1002/jcad.12264] [DOI:10.1002/jcad.12264]
43. [14] Huber L, Plötner M, In-Albon T, Stadelmann S, Schmitz J. The
44. perspective matters: A multi-informant study on the relationship
45. between social-emotional competence and preschoolers' externalizing and internalizing symptoms. Child Psychiatry Hum Dev.
46. 2019; 50(6):1021-36. [DOI:10.1007/s10578-019-00902-8] [PMID] [DOI:10.1007/s10578-019-00902-8]
47. Sefidgari Goli M, et al. The Relationship Between Children's Social-emotional Competence. Health Spiritual Med Ethics J. 2021; 8(2):77-84.84
48. June 2021. Volume 8. Number 2
49. [15] Miller‐Slough RL, Dunsmore JC, Zeman JL, Sanders WM,
50. Poon JA. Maternal and paternal reactions to child sadness
51. predict children's psychosocial outcomes: A family‐centered approach. Soc Dev. 2018; 27(3):495-509. [DOI:10.1111/ [DOI:10.1111/sode.12244]
52. sode.12244]
53. [16] Kline RB. Principles and practice of structural equation
54. modeling. 4th ed. New York: Guilford Publications; 2016.
55. https://books.google.com/books?id=Q61ECgAAQBAJ&dq
56. [17] Zhou M, Ee J. Development and validation of the Social
57. Emotional Competence Questionnaire (SECQ). Int J Emot
58. Educ. 2012; 4(2):27-42. [DOI:10.1037/t69172-000] [DOI:10.1037/t69172-000]
59. [18] Paloutzian R, Ellison C. The spiritual well-being scale.J
60. Psychol Theol. 19991; 19(1):56-70. https://www.researchgate.
61. net/publication/232527349_The_Spiritual_Well-Being_Scale
62. [19] Mitmansgruber H, Beck TN, Höfer S, Schüßler G. When
63. you don't like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation. Pers Individ
64. Dif. 2009; 46(4):448-53. [DOI:10.1016/j.paid.2008.11.013] [DOI:10.1016/j.paid.2008.11.013]
65. [20] Kerns KA, Klepac L, Cole A. Security scale [Internet]. 1996 [DOI:10.1037/t17560-000]
66. [Updated 1996]. Available from: [DOI:10.1037/]
67. t17560-000 [DOI:10.1037/t17560-000] [DOI:10.1037/t17560-000]
68. [21] Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation [HP. Sharifi, V. Farzad, S.
69. Rezakhani, HR. Hasanabadi, B. Izanlou, M. Habibi, Persian
70. trans]. Tehran: Roshd; 2012. http://opac.nlai.ir/opac-prod/
71. bibliographic/2685171
72. [22] Abbastabar Bazrudi M, Hashemi Rezini H, Abdollahi MH.
73. [Problem-solving and working memory in children (Persian)]. Clin Psychol Stud. 2018; 8(29):21-43. [DOI:10.22054/
74. JCPS.2018.8313]
75. [23] Rostami S, Foladchang M. [Investigating causal relationships between parental meta-emotion and academic adjustment with mediation for self-discremination (Persian)]. Educ
76. Res J. 2018; 5(36):20-39. http://erj.khu.ac.ir/article-1-283-fa.
77. html
78. [24] Sheikh Attar Z, Sadat Hosseini F, Golestane SM. [Comparison of role of maternal self efficacy and maternal meta-emotion
79. on children's emotion regulation in children with and without father (Persian)]. J Woman Fam Stud. 2018; 6(1):109-31.
80. [DOI:10.22051/JWFS.2017.12736.1291]
81. [25] Bahrami J. [Investigating the effect of spiritual and spiritual
82. space of Ahmadi and Mohammadi Holy Quran on mental
83. health, death anxiety and emotional cognitive adjustment
84. (Persian)]. Relig Cult Approach. 2018; 1(1):155-74. http://
85. www.farhangedini.ir/article_75214.html
86. [26] Dabirian P, Mahmoudi GR, Vatankhah HR. [The comparison between spiritual intelligence and mental health of mothers with deaf, blind and normal children

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Health, Spirituality and Medical Ethics می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Health, Spirituality and Medical Ethics

Designed & Developed by : Yektaweb