Hemmati F, Latifi fard F. The Relationship between Iranian EFL Teachers’ Spiritual Well-Being and Their Classroom Management Style. Health Spiritual Med Ethics 2025; 12 (2)
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-616-fa.html
1- ، fatemehlatififard26@gmail.com
چکیده: (175 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی این موضوع بود که آیا بین سلامت معنوی معلمان ایرانی زبان انگلیسی و سبک مدیریت کلاس آنها رابطه وجود دارد یا خیر. همچنین بررسی کرد که آیا رفاه معنوی معلمان زبان انگلیسی می تواند سبک مدیریت کلاس درس آنها را پیش بینی کند یا خیر.
روشها: شرکتکنندگان در این پژوهش معلمانی بودند که در موسسات زبان انگلیسی در ایران مشغول به کار بودند. تعداد دویست و پانزده معلم (172 زن و 38 مرد) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان یک نظرسنجی آنلاین شامل سه بخش از پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس رفاه معنوی (SWBS) و مقیاس رفتار و مدیریت آموزشی (BIMS) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که بهزیستی معنوی و مدیریت کلاس درس از شاخص های پایایی 95/0 و 97/0 برخوردار است.
یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بهزیستی معنوی معلمان ایرانی زبان انگلیسی با سبک مدیریت کلاس درس آنها رابطه منفی معناداری دارد. این نتایج نشان داد که از آنجایی که معلمان بهزیستی معنوی بیشتری دارند، کنترل کمتری دارند. به عبارت دیگر، افزایش رفاه معنوی معلمان زبان انگلیسی منجر به بهبود سبک مدیریت کلاس آنها می شود. علاوه بر این، بر اساس این نتایج رگرسیون خطی (R = 0.694، R2 = 0.482)، می توان نتیجه گرفت که بهزیستی معنوی معلمان زبان انگلیسی به طور معناداری سبک مدیریت کلاس آنها را پیش بینی می کند. علاوه بر این، مقدار بتای 0.677 نشان داد که اگر بهزیستی معنوی معلمان زبان انگلیسی با یک انحراف معیار افزایش یابد، سبک مدیریت کلاس آنها تا 0.677 انحراف استاندارد کاهش می یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/12/15 | پذیرش: 1404/1/30 | انتشار: 1404/3/10