Hosseinzadeh M, ram M, Sardashti birjandi A, chaboki M. The relationship between spiritual health and psychological coherence with hope for the future career of medical students. Health Spiritual Med Ethics 2025; 12 (2)
URL:
http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-592-fa.html
حسین زاده محدثه، رام ملیحه، سردشتی بیرجندی علیرضا، چابکی مهدی. بررسی ارتباط سلامت معنوی و انسجام روانی با امید به آینده کاری دانشجویان علوم پزشکی. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1404; 12 (2)
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-592-fa.html
1- دانشکده علوم پزشکی فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،
2- دانشکده علوم پزشکی فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، mahdi.chaboki1379@gmail.com
چکیده: (202 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم ترین مراحل زندگی، دوران دانشجویی است که با تغییرات بسیاری در زندگی اجتماعی ، خانوادگی و فردی همراه است. در این مطالعه به بررسی ارتباط سلامت معنوی و انسجام روانی با امید به آینده کاری دانشجویان علوم پزشکی فردوس پرداخته شده است.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی است که170 نفر از دانشجویان علوم پزشکی شهر فردوس در سال 1402 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چند مرحله ای مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد امید به اشتغال، احساس انسجام فلسنبرگ (2006) و سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982)جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ورژن 16 با سطح معناداری 05/0استفاده شد.
یافتهها: سلامت معنوی و انسجام روانی دانشجویان در حد متوسط و امید به آینده شغلی در حد بالا بود. بین سلامت معنوی و انسجام روانی ارتباط مثبت و معنادار بود .( 05/0 p<). از طرفی بین امید به اینده کاری با انسجام روانی و سلامت معنوی ارتباط مثبت و معناداری یافت شد بالاترین میزان امید به آینده شغلی متعلق به دانشجویان رشته فوریت های پزشکی همچنین بالاترین میزان انسجام روانی متعلق به دانشجویان رشته اتاق عمل بود .
نتیجه گیری: از انجایی که امید به اینده کاری در دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در افزایش انسجام روانی و سلامت معنوی تاثیر مستقیم دارد. پیشنهاد می شود خانواده ها و مسئولان مربوطه آموزش های لازم جهت افزایش این دو فاکتور مهم را در دستور کار خود قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/7/30 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1404/3/10