[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: دوره 7، شماره 3 - ( 7-1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 43-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین نگرش و التزام عملی به نماز با مهارتهای ارتباطی بین فردی در دانشجویان
آرزو فلاحی* ، بابک نعمت شهر بابکی ، پریسا فلاحی ، حامد فلاحی
چکیده:   (130 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و اثر انجام نماز در ویژگی های فردی مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین نگرش و التزام عملی به نماز با مهارتهای ارتباطی بین فردی در دانشجویان دانشگاههای شهر سنندج انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1398 در شهر سنندج در غرب ایران انجام گرفت. 686 دانشجو از دانشگاههای شهر سنندج از طریق نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند و پرسشنامه سه بخشی شامل متغییرهای دموگرافیک، نگرش و التزام عملی به نماز و مهارتهای ارتباطی بین فردی را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده وارد نرم‌افزار آماری SPSS 21 گردید و با استفاده از آزمونهای تی مستقل، همبستگی و رگرسیون لجستیک آنالیز شد.
یافته ها: نتایج آزمون رگرسیون نشان داد با افزایش یک واحد توجه و عمل به مستحبات، التزام و اهتمام جدی برای انجام نماز و یا اثربخشی نماز در زندگی فردی و اجتماعی به ترتیب 06/1، 11/1و 09/1 احتمال داشتن مهارتهای ارتباطی بین فردی در بین دانشجویان افزایش خواهد یافت.
نتیجه گیری: نگرش و التزام به نماز نقش مهمی در مهارتهای ارتباطی بین فردی دارد این در حالی است که نگرش و التزام عملی به نماز و مهارتهای ارتباطی بین فردی در ترمهای پایینتر تحصیل در دانشجویان بالاتر است.
کلمات کلیدی: نگرش و التزام عملی به نماز، مهارتهای ارتباطی بین فردی، دانشجویان.
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و اثر انجام نماز در ویژگی های فردی مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین نگرش و التزام عملی به نماز با مهارتهای ارتباطی بین فردی در دانشجویان دانشگاههای شهر سنندج انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1398 در شهر سنندج در غرب ایران انجام گرفت. 686 دانشجو از دانشگاههای شهر سنندج از طریق نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند و پرسشنامه سه بخشی شامل متغییرهای دموگرافیک، نگرش و التزام عملی به نماز و مهارتهای ارتباطی بین فردی را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده وارد نرم‌افزار آماری SPSS 21 گردید و با استفاده از آزمونهای تی مستقل، همبستگی و رگرسیون لجستیک آنالیز شد.
یافته ها: نتایج آزمون رگرسیون نشان داد با افزایش یک واحد توجه و عمل به مستحبات، التزام و اهتمام جدی برای انجام نماز و یا اثربخشی نماز در زندگی فردی و اجتماعی به ترتیب 06/1، 11/1و 09/1 احتمال داشتن مهارتهای ارتباطی بین فردی در بین دانشجویان افزایش خواهد یافت.
نتیجه گیری: نگرش و التزام به نماز نقش مهمی در مهارتهای ارتباطی بین فردی دارد این در حالی است که نگرش و التزام عملی به نماز و مهارتهای ارتباطی بین فردی در ترمهای پایینتر تحصیل در دانشجویان بالاتر است.
کلمات کلیدی: نگرش و التزام عملی به نماز، مهارتهای ارتباطی بین فردی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 397 kb]   (36 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (44 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۹/۷/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi A, Nemat-Shahrbabaki B, Fallahi P, Fallahi H. Relationship of Attitude and Practical Commitment to Prayer with Interpersonal Communication Skills in Students. Health Spiritual Med Ethics. 2020; 7 (3) :43-50
URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-330-fa.html

فلاحی آرزو، نعمت شهر بابکی بابک، فلاحی پریسا، فلاحی حامد. بررسی ارتباط بین نگرش و التزام عملی به نماز با مهارتهای ارتباطی بین فردی در دانشجویان. Health, Spirituality and Medical Ethics. 1399; 7 (3) :43-50

URL: http://jhsme.muq.ac.ir/article-1-330-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( 7-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Health, Spirituality and Medical Ethics Health, Spirituality and Medical Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4072